Catalunya Diari

Els refrescs augmenten a Catalunya fins a un 50%

El nou impost a les begudes ensucrades entra en vigor aquest dilluns, dia 1 de maig
L'impost català de begudes ensucrades entrarà en vigor l'1 de maig. | SMC/Wikimedia Commons

Tal com vam avançar, l'impost català de begudes ensucrades entrarà en vigor l'1 de maig. Totes aquelles begudes que continguin més de cinc grams de sucre per cada 100 mil·lilitres augmentaran de preu fins a un 50%. L'augment és significant i els venedors i distribuïdors hauran de repercutir la càrrega en el preu de venda dels seus productes, a partir d'aquest dilluns.

La norma, planificada que entres en vigor l'1 d'abril, s'ha endarrerit fins aquest dilluns, després de les peticions del sector. Catalunya serà l'única comunitat que aplicarà aquest gravamen, tot i que el Govern central ho anuncies i que ho ha aparcat fins al moment. Les begudes d'aquest tipus augmenten amb un gravamen de 0,08 euros per litre si tenen entre cinc i vuit grams de sucre per cada 100 ml i de 12 cèntims per litre si la proporció és de més de vuit grams per cada 100 ml. La recaptació prevista aquest any se situa en uns 31 milions d'euros, segons el projecte de Pressupostos de la Generalitat per aquest any 2017. La liquidació de l'impost serà trimestral i es realitzarà la primera tanda al juliol.

 

L'impacte en el preu de venda serà notable. Per exemple, una ampolla de 'Coca-cola' de dos litres costava aquest divendres a un supermercat 1,43 euros. A partir del dilluns ha de pujar a 1,67 euros, la qual cosa suposa gairebé el 17% d'augment. La llauna de 33 cl, que costa 57 cèntims, passarà a valer 61 cèntims, un 7% més que abans. Per tant, els consumidors catalans pagarem més per una 'Coca-cola' que un consumidor murcià o andalús. Les empreses fa dies que defineixen les seves estratègies per informar els consumidors. Algunes preveuen instal·lar cartells informatius en els punts de venda de tota Catalunya, o en les caixes de sortida de les botigues, així com distribuir fullets informatius entre els consumidors en els quals es comunicarà l'impacte de la nova llei sobre les begudes ensucrades. Algunes empreses, fins i tot ampliaran la informació a través dels seus webs i aplicacions mòbils, valorant fins i tot la possibilitat d'elaborar un document de resposta a les preguntes més freqüents per part del consumidor, segons recull l'Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC). 



Comentaris

envia el comentari