Catalunya Diari

En funcionament la nova xarxa d’autobusos de Lleida

En funcionament la nova xarxa d’autobusos de Lleida| Redacció - Fotografia: Ajuntament de Lleida

 



En hora punta hi havia 35 autobusos circulant pels carrers de la ciutat i s’ha organitzat un ampli dispositiu per tal de disposar d’inspectors, agents cívics i tècnics municipals per anar informant i resolent els dubtes dels usuaris de les diferents línies tant al carrer, en els principals punts de confluència i intercanvi de línies com el Pont Vell o l’Estació d’Autobusos, així com a bord de l’autobús. L’única incidència puntual ha estat el fet d’haver de reforçar a primera hora del matí la línia 7, que cobreix els Magraners i el Secà, amb un autobús addicional atesa la gran demanda de passatgers que hi havia.
 
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha valorat l’entrada en funcionament del nou servei d’autobús urbà de la ciutat molt positivament i ha destacat l’augment d’autobusos i freqüències per cada línia per tal d’aconseguir una millora en la mobilitat per al conjunt de la ciutadania. Tot i així, ha explicat que "és obvi que en les primeres hores hi hagi incertesa entre els usuaris però que s’han anat resolent i, per tant, no s’ha hagut de destacar cap incidència". Així mateix, l’alcalde ha volgut subratllar que malgrat la importància d’aquesta reforma no ha estat necessari fer ajustos de la plantilla de personal d’Autobusos de Lleida.
 
Nou concepte de xarxa de transport urbà
La reforma integral del servei d’autobusos de Lleida suposa un nou concepte de xarxa de transport urbà, en la mateixa línia que s’està aplicant a les grans ciutats, Barcelona, Vitòria o Pamplona, per exemple. Està dissenyada sobre els desplaçaments més habituals que fa la gent de Lleida i la demanda dels usuaris de transport públic. L’estructura es basa en les mateixes característiques de la xarxa de carrers de la ciutat, és a dir, unes rondes (3), i unes vies principals que connecten els barris amb aquestes i amb el centre.
 
L’Ajuntament de Lleida potencia, sobretot, la connexió interbarris amb nous recorreguts que en alguns casos també arribaran fins al centre. La reducció de línies (de divuit a deu) i de parades té com a objectiu disminuir les esperes dels viatgers, ja que la circulació serà més àgil i hi haurà més vehicles per línia. D’aquesta manera, es millora la freqüència de pas dels busos a tots els barris de manera que en hora punta passaran cada 10-12 minuts, en lloc dels 20-30 que hi havia fins ara. En les línies centrals, la freqüència baixa de 15 a 12 minuts.
 
A més, gairebé totes les línies fan el recorregut d'anada i tornada pel mateix trajecte, perquè els desplaçaments siguin més ràpids i la gent pugui pujar i baixar pràcticament a la mateixa parada. La distància entre parades s'augmenta en alguns casos perquè la xarxa sigui més ràpida. A això també ajudarà el carril bus i el fet que s'hagi de demanar que l'autobús pari. En aquest sentit, es disminueix el temps de viatge en tots els trajectes i, per tant, el viatge de porta a porta serà més ràpid
 
Una altra novetat és que la freqüència varia en funció de les hores punta o hores vall. La Paeria millora la freqüència a tots els barris en hora punta (excepte Llívia que es queda igual), de tal manera que la mitjana d’espera a les línies de barri passa de 20-30 minuts a 10-12 minuts i a les línies centrals de 15 minuts a 12 minuts. També, s’estableixen més clarament els punts de transbordament, de tal manera que pivoten majoritàriament sobre la L-1 Interior (l’única circular), amb un temps d’espera mig de 3 minuts, i L-2 (que fa un recorregut similar al de l’antiga Ronda), amb un temps d’espera mig de 4,5 minuts. Les parades centrals són Ricard Vinyes, Estació d’Autobusos, Arnau de Vilanova i estació de Renfe.


Comentaris
marnier
Senyor Ros, per quan una línea Lleida-Andorra-Suïssa? Aquella segur que no tindria pèrdues, aniria a reventar de diputats, alcaldes del PSC com vosté, i hereus del Pujol. Ànims senyor Ros! I no se n'oblidi de sortir a la foto el dia que vostè entri a la presó.

envia el comentari