Entra en vigor la nova ordenança de Mobilitat a Lleida

Aquest dimecres entra en vigor la nova ordenança de Mobilitat de Lleida i amb ella les sancions que preveu en cas d'incomplir-la. El text prioritza la protecció del vianant i la seguretat viària i estableix una regulació més detallada que l'actual per a vehicles que han guanyat presència als carrers com ara els patinets elèctrics o les bicicletes.

 

[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]

 

A la vegada, incorpora un article per a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que entrarà en funcionament a Lleida el gener del 2023, tot i que la Paeria espera rebre un document base per part de la Generalitat per fer-ne una regulació específica. A la vegada, l'Ajuntament de Lleida posarà en marxa una campanya informativa i de sensibilització per donar a conèixer el contingut de la nova ordenança.

 

 

L'objectiu de la nova ordenança és regular els drets i deures dels diferents modes de mobilitat de la ciutat i assegurar la convivència entre ells. En aquest sentit, «actualitza» la normativa vigent fina ara, posa el vianant en «el centre de gravetat» i «incorpora tots els elements i actors que han aparegut en aquests darrers anys», ha explicat el tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, Toni Postius. Es passa dels 78 articles de l'ordenança actual als 106 que té la nova, amb la qual cosa «és més explícita a l'hora d'establir què es pot fer i què no», tant pel que fa als vianants com a les diferents tipologies de vehicles. 

 

El text defineix la diferent tipologia de carrers de la ciutat i, en aquest sentit, estableix àrees per a vianants on només hi poden circular vehicles autoritzats a una velocitat màxima de 10 km/h; carrers residencials, limitats a 20 km/h, i carrers convencionals, on la velocitat màxima per als vehicles és de 30 km/h en els carrers amb un únic carril per sentit de circulació, o de 50 km/h, a carrers amb dos o més carrils per sentit. La nova ordenança estableix una regulació més específica per als vehicles de mobilitat personal (VMP) com ara els patinets elèctrics, l'ús dels quals ha crescut exponencialment els darrers anys, així com els problemes de convivència i els accidents en què es veuen implicats. També per a les bicicletes.

 

 

 

383 sancions a VMP entre gener i maig

Durant els primers cinc mesos de l'any, la Guàrdia Urbana de Lleida ha posat 383 sancions a usuaris de VMP, la majoria (230) per circular sense casc obligatori o per passar per la vorera, una zona de vianants o un altre lloc protegit (59). En el mateix període, han estat 14 les sancions a ciclistes i 10 a vianants.

 

 

«Un VMP té consideració de vehicle i, per tant, les mateixes obligacions i deures que un cotxe o una moto», ha indicat el regidor de Mobilitat, Joan Ramon Castro. «No són una joguina per anar fer eslàlom entre els vianants sinó que s'han d'usar amb el mateix seny i senderi amb què s'utilitza un altre vehicle com ara una », ha afegit l'alcalde Pueyo. En aquest sentit, per regla general VMP i bicicletes no poden circular per les voreres, al marge d'algunes excepcions, i ho han de fer per la calçada. En el cas dels VMP, no poden utilitzar-los menors de 16 anys, no es poden transportar passatgers i no poden superar els 30 km/h, a més d'altres restriccions previstes a l'ordenança. En concret, la nova ordenança dedica tot un capítol sencer als VMP i bicicletes. A la vegada, també regula la mobilitat per a la resta de vehicles. En aquest sentit, posa el transport públic (bus i taxi) i els vehicles que transporten mercaderies, per aquest ordre, per davant del cotxe. També regula les autocaravanes i les obligacions i deures que tenen aquests vehicles dins de la ciutat.  

 

 

Finalment, l'ordenança de Mobilitat incorpora un article per a Zona de Baixes Emissions (ZBE), que Lleida ha d'implantar a partir de l'any vinent, i que estableix que la regulació definitiva es definirà més endavant. Postius ha explicat que la Paeria espera rebre un document de bases per part de la Generalitat per tal de redactar la regulació de la ZBE a la capital del Segrià. Així, es cataloguen els diferents tipus de vehicles en funció del que contaminen. Aquesta catalogació també s'aplicarà a l'hora de pagar la zona blava. Cal recordar que la Paeria ha rebut 6,3 MEUR dels fons europeus Next Generation per implantar la ZBE i per aplicar altres millores de mobilitat a la ciutat.  

 

 

Sancions i campanya informativa

El text incorpora diferents sancions per incomplir els diferents articles que recull, les quals ja es començaran a aplicar des d'aquest dimecres, coincidint amb l'entrada en vigor de la nova ordenança municipal de Mobilitat. Així mateix, l'Ajuntament de Lleida posarà en marxa una campanya per informar els ciutadans del contingut de la nova ordenança i de tot allò què es pot fer o no per moure's per la ciutat un vehicle o un vianant.  

 

 

Lloguer de patinets i bicicletes

Castro ha explicat que diverses empreses han traslladat a l'Ajuntament de Lleida l'interès per oferir un servei de lloguer de patinets o bicicletes a la ciutat. Tot i això, ha indicat que la voluntat de la Paeria es pretén que aquest servei s'ofereixi d'una forma «ordenada» i que, per tant, les empreses segueixin el model que està definint la Paeria. «En moltes ciutats veiem que es llancen les bicicletes al carrer i això no ho volem», ha assenyalat el regidor de Mobilitat. A la vegada, ha dit que aquest tipus de servei es vol lligar amb la implantació de la ZBE i l'ús de pàrquings dissuasius per als vehicles amb motor.