L'última campanya contra el consum d'alcohol recull moltes crítiques pel seu contingut sexista

L'anunci sembla culpabilitzar a les víctimes de violació, relacionant els abusos soferts amb la ingesta d'alcohol que puguin prendre les afectades
La controvertida campaña que ha incendiado las redes sociales
La controvertida campanya que ha incendiat les xarxes socials | Cedida

El Ministeri de Salut ha fet esclatar la polèmica amb una controvertida campanya que ha indignat a milers de persones. Es tracta de la seva habitual campanya contra el consum d'alcohol en menors d'edat que, en aquesta ocasió, ha estat plantejada des d'un prisma que molts consideren sexistament i moralment vergonyós. Les xarxes socials, de fet, s'han omplert de comentaris incendiaris criticant la decisió de Sanitat, on no han faltat les veus de polítics i personalitats conegudes.

 

El problema de la campanya és que mostra dos escenaris diferents segons si el subjecte que beu alcohol és un home o una dona: en el cas d'ells, la imatge mostrava a un jove i acompanyava l'advertiment argumentant que «el seu consum continuat ocasiona danys físics i genera conflictes familiars»; en el cas d'elles, l'assumpte era molt més espinós, i la campanya resava: «després del seu consum, es constata un major nombre de relacions sexuals sense protecció o no consentides».

 

A més, li acompanyava un contundent missatge: «Però tranquil·la, segur que la teva filla no beu», la qual cosa ha acabat d'enfervorir als usuaris de la xarxa. Si bé és cert que el mateix tancament està en la versió dels nois, en conjunt el missatge que transmet és molt menys sever.

  

 

 

Tuit

 

Missatges i lectures diferents pel mateix abús
 

I és que, a part de l'evident canvi de to entre els dos casos, es dedueix que la campanya planteja que, en el cas de les dones, elles són les responsables de ser violades al moment en què consumeixen alcohol. Aquest plantejament, a part de sexista i retrògrad, es torna realment qüestionable justament en un moment com aquest en què s'està celebrant el judici d'una violació múltiple d'uns joves a una noia durant els Sanfermines de l'any passat. 

 

Diverses organitzacions pro-drets de la dona i les víctimes de violència de gènere han demanat al Ministeri que retiri la campanya que ja no pot veure's ni a la web del ministeri ni a l'Injuve, la pàgina de l'Institut de la Joventut. Els arguments que han defensat són que la campanya és masclista, i que promouen la normalització d'un problema molt greu en la nostra societat, desviant l'atenció del delinqüent i culpabilitzant a la víctima. Un tema que justament està succeint en el judici a 'La Manada', i que està suscitant molta controvèrsia i rebuig social.

 

D'altra banda, a les xarxes socials s'han pogut llegir comentaris com: «Com convertir una campanya que hauria de crear consensos en l'enèsima vergonya sobre les nostres esquenes. A més és un error, quin error! A més aquest 'tranquil·la'», «no és ni l'alcohol, ni com anem vestides. La culpa sempre és de l'agressor. Que quedi clar. Vergonya de campanya» o «quina campanya més "cutre". He vistnois borratxos en estat d'absoluta indefensió i no els he violat. El que demostra irrefutablement que no és l'alcohol el que viola, qui ho fa és un home conscient de l'acte criminal que realitza», entre altres.


 

Uno de los tuits
 
Uno de los tuits
Uno de los tuits
 
Uno de los tuits

 

Uno de los tuits

 

Uno de los tuits

 



Comentaris

envia el comentari