Catalunya Diari

La Paeria completa la restauració de l’Arc del Pont

La Paeria completa la restauració de l’Arc del Pont| Redacció - Fotografia: Ajuntament de Lleida

 

La Paeria ha completat la restauració de l’Arc del Pont amb la segona fase dels treballs. L’actuació s’ha centrat en la volta de creueria del segle XV, amb la neteja, l’adequació i l’estabilització del material. I es complementarà amb un panell informatiu sobre la descripció de la seva evolució.

El paer en cap, Àngel Ros, acompanyat de la tinent d’alcalde Marta Camps, ha visitat aquest divendres els treballs que s’han fet en un dels monuments més emblemàtics de la ciutat, ja que era l'antiga porta medieval d’entrada a la Lleida emmurallada i des de l'any 1946 marc visual de l'estàtua d'Indíbil i Mandoni. L’alcalde ha explicat que ja s’havia executat la primera fase, en la qual es va posar al descobert una trentena d'impactes de projectils disparats durant la Guerra Civil que havien estat destapats en restauracions anteriors. Amb l'execució d'aquesta segona fase, la ciutat de Lleida recupera una part important del seu patrimoni històric. Ros ha comentat que aquesta era la sortida cap a l’anterior porta de la ciutat, que començava just en aquest punt, abans de la construcció de la Banqueta, a l’època de Blondel. La rehabilitació es complementarà amb un panell informatiu on s’observarà la descripció de l’evolució de l’Arc. 
 
Els treballs han consistit l'eliminació dels diferents morters de ciment aplicats en juntes, fissures, trencaments i reintegracions, per evitar possibles despreniments. S'ha fet una neteja integral en sec mitjançant la projecció de partícules de silicat d'alumini a baixa pressió. La neteja dels nervis que formen la volta de creuria, les quatre respectives mènsules i els tres elements escultòrics presents en un dels paraments de l’interior de la volta s’ha fet amb un aparell de microabrasió mitjançant projecció de partícules d’òxid d’alumini.
 
Les explicacions de la restauració han anat a càrrec de la cap de secció de Patrimoni Cultural, Històric i Artístic, Anna Oliver. La tinent d’alcalde Montse Mínguez i el regidor Joan Gómez han assistit a la vista als treballs, juntament amb la representant de l’Associació de Comerciants de l’Eix Comercial, Montse Eritja.
 
Recuperar el patrimoni històric de Lleida
Amb la rehabilitació de l'Arc del Pont, l'Ajuntament de Lleida ha recuperat part del patrimoni històric de la ciutat. Cal destacar que en la primera fase els treballs de conservació i neteja es van centrar en la construcció neoclàssica del segle XVIII, eliminant els morters i pegats que en intervencions prèvies s'havien afegit a la pedra i que per la seva composició rica en sals malmetien la construcció, un procés que s'havia accentuat amb el pas del temps, els efectes del trànsit i les inclemències meteorològiques. L'actuació va incloure també la consolidació de parts de la pedra que s'havien desfet i en el farciment de juntes amb morters de calç.
 
En total, entre la primera i la segona fase de restauració de l'Arc del Pont, l'Ajuntament de Lleida hi inverteix prop de 70.000 euros amb l'objectiu de contribuir que tant els ciutadans de Lleida com els visitants puguin visualitzar aquest capítol de la història de la ciutat.
 
L’Arc del Pont, una de les antigues portes d’entrada a la ciutat
L'Arc del Pont és una de les antigues portes d’entrada a la ciutat de Lleida que donava accés a la parròquia de Sant Joan des de Cappont. Es tracta d’una obra d’estil neoclàssic, construïda durant el segle XVIII sobre el portal de la muralla medieval, amb una volta de creueria del segle XV que conserva interessants elements escultòrics: quatre mènsules, de les qual arrenquen els arcs que formen la volta de creueria, i tres peanyes adossades al mur que sostenien tres imatges.
 
El principal factor d’alteració són les diferents modificacions que ha patit l’obra en època moderna atesa la presència d’habitatges a costat i costat del portal. La realització d’obertures al mur i de successives operacions de manteniment han propiciat la presència d’una gran quantitat de morters de reparació amb materials inadequats suposaven fins ara una distorsió estètica per a la correcta lectura del conjunt arquitectònic.


Comentaris

envia el comentari