Lleida inaugura la reforma de l'antiga N-II i de l'avinguda de l'Exèrcit

El projecte ha inclòs també la construcció d'un carril bici fins el polígon Creu del Batlle i la plantació d'uns 800 arbres, entre pins, alzines i roures
Imatge de part de la zona reformada | Hermínia Sirvent

L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, acompanyat de la subdelegada del govern de l'Estat a Lleida, Imma Manso, i dels presidents de les associacions de veïns de la Caparrella, Rufea i Butsènit, han inaugurat aquest dijous les obres de millora de la seguretat i dels accessos a l'antiga N-II i de l'avinguda de l'Exèrcit, una reforma encaminada a millorar la seguretat i la mobilitat de la zona, i que suposa l'increment de la capacitat i l'ordenació de la carretera N-II en el seu accés sud-oest a la ciutat de Lleida, que passa a ser via urbana. Les obres han comportat la construcció d'una rotonda i la implantació del carril bicicleta entre l'avinguda de l'Exèrcit i el polígon Creu del Batlle, amb una longitud de més d'un quilòmetre. També cal destacar l'increment dels punts de llum, la plantació de 800 unitats de pins, alzines i roures, a més d'espècies arbustives autòctones de baix consum d'aigua, que han estat produïdes, en la seva majoria, en els vivers municipals. Àngel Ros ha destacat «la bona col·laboració institucional» en aquesta actuació, que finalitza tot el procés de transferència de carreteres del Ministeri de Foment a l'Ajuntament de Lleida. El conjunt d'obres incloses en aquest procés han tingut una dotació d'uns tretze milions d'euros, i el tram que avui s'ha inaugurat un cost aproximat de prop d'un milió. El nou tram inclou la millora de la seguretat del trànsit basada en el desdoblament i la reurbanització de tot el tram de l'N-II que passa a ser via urbana, el carril bici i uns 800 arbres nous.

  

 

 

Per la seva banda, Imma Manso ha recordat que el projecte es va iniciar a finals de l'any 2007 amb la signatura d'un conveni entre Fomento i la Paeria per al finançament del projecte d'obres de millora dels trams urbans de la xarxa de carreteres de l'Estat al terme municipal de Lleida, i la transferència de la seva titularitat. La millora de la seguretat i dels accessos a l'antiga N-II i l'avinguda de l'Exèrcit ha consistit en tres fases diferenciades. La primera s'ha centrat en l'avinguda de l'Exèrcit, entre la rotonda camí de Rufea i el restaurant Palermo. En aquest tram s'ha ordenat la circulació de vehicles amb una calçada única de quatre carrils, dos per cada sentit, i s'ha construït la vorera que dóna continuïtat a la trama urbana fins al restaurant Palermo. Amb l'ordenació de la circulació de vehicles i vianants s'han suprimit els girs a esquerra que suposaven un perill per tot el trànsit de l'entorn, podent-se fer les maniobres de canvi de sentit entre les dues rotondes, la de Rufea i la recentment construïda vora la via de l'alta velocitat.

 

La construcció de la vorera ha comportat la instal·lació de nou enllumenat públic a base de leds, la plantació d'arbrat en filera i la instal·lació de drenatges i abastament d'aigua en tot el sector. Igualment, el nou espai urbanitzat ha permès la implantació del carril bici entre l'avinguda de l'Exèrcit i el polígon de la Creu del Batlle, amb una longitud total de 1.100 metres. En la segona fase, s'ha actuat entre el restaurant Palermo i la via de la línia d'alta velocitat. En aquest tram s'ha dut a terme la construcció d'una rotonda, prevista en el Pla General d'Ordenació Urbana de Lleida, a cavall entre el SUR 17 i la UA32. La nova rotonda permet ordenar els carrils de circulació de forma definitiva, adoptant dos carrils per sentit des de la rotonda fins la connexió de l'N-II amb l'N-240 i l'LL-11 a la rotonda de Cos Gayon. A més, la nova rotonda servirà per establir un nus de comunicacions futures previstes en el planejament per a l'N-II amb futures circumval·lacions, inclòs una futura connexió amb el Turó de Gardeny. Finalment, amb la nova rotonda s'aconsegueix una millora de la seguretat i facilita la mobilitat i els canvis de sentit en els diferents trams de l'N-II en el seu entorn urbà.

 

Cal destacar que l'enjardinament interior de la rotonda s'ha portat a terme amb plantació d'espècies autòctones de baix consum d'aigua, i que han estat produïdes, en la seva majoria, en els vivers propis del Servei de Parcs i Jardins municipal. També s'ha dut a terme la restauració vegetal dels talussos de la rotonda i del seu entorn a la vora del Turó de Gardeny amb la plantació de 800 unitats de pins, alzines i roures, complementats amb la hidrosembra de 7.700 metres quadrats de talussos entorn de l'obra.

 

Finalment, la tercera fase s'ha centrat en el tram entre la via d'alta velocitat i la rotonda d'accés la Caparrella. Les dues actuacions més significatives en aquest tram han estat l'elevació de la rasant de la carretera, de forma que la calçada de l'N-II ha quedat a nivell del polígon Creu del Batlle, i la construcció d'un accés lateral de comunicació de la carretera N-II amb el camí de Gardeny i el mateix polígon. La realització d'aquesta obra ha comportat un moviment de terres total de 40.000 metres cúbics.



Comentaris

envia el comentari