Els lleidatans van presentar 129 denúncies de consum l'any passat

Durant el 2018 l’Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre a les comarques lleidatanes prop de 4.000 consultes, un 8,16% menys que a 2017
Imatge de la presentació | LleidaDiari.cat

La directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d'Empresa i Coneixement, Elisabeth Abad, acompanyada pel director dels Serveis Territorials d'Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, ha repassat les actuacions que recull la Memòria 2018 de l'Agència a les comarques lleidatanes. Entre les dades analitzades destaca que el 58,76% de les reclamacions gestionades per l'ACC s'han resolt per la via de la mediació o de l'arbitratge.

 

La directora de l'ACC ha destacat «l'alt nivell de reclamacions resoltes a Lleida, per sobre de la mitjana de Catalunya». A aquest respecte, Abad ha avançat que «des de l'Agència volem que al 2019 s'incrementi el nombre d'empreses adherides a l'arbitratge de consum, a Lleida i tot el territori, perquè és un instrument de resolució eficaç, ràpid, i gratuït, que a més representa un plus de garantia per al consumidor».

 

Així mateix, ha explicat que «hem tancat convenis amb els consells comarcals de l'Urgell, la Segarra, la Noguera, i les Garrigues, i això és una bona notícia perquè a partir d'ara tota la demarcació comptarà amb un servei de consum proper. És una aposta ferma de l'Agència, perquè l'actuació en matèria de consum ha de fer-se des de la proximitat».

 

  • NOU SERVEI DE LLEIDADIARI: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

 

Els serveis de telecomunicacions i internet acumulen la immensa majoria de les consultes

Pel que fa a les consultes rebudes per l'ACC, s'ha registrat un descens del 8,16% amb un total de 3.982 consultes ateses. Els serveis de telecomunicacions i internet (amb el 34,1%), els serveis bàsics d'aigua, electricitat i gas (amb el 24,8%) i altres serveis generals de consum –que inclou serveis turístics, comerç minorista, vendes per internet, entrades per a espectacles o serveis immobiliaris – (amb un 16,4%) acumulen la immensa majoria de les consultes.

 

Pel que fa a les reclamacions, l'any 2018, l'Agència Catalana del Consum va rebre a la demarcació 1.266 reclamacions, un 4,98% més que les registrades el 2017. Les telecomunicacions i Internet (37,1%) continuen sent el sector amb més reclamacions, seguit dels subministraments d'electricitat, gas i aigua (15,6%), i dels altres serveis generals de consum (14,5%). En aquest sentit, la directora de l'ACC ha volgut ressaltar el fet que «els serveis de telecomunicacions i internet acaparen la majoria de les consultes i reclamacions a Lleida, com a la resta de Catalunya, i això evidencia un canvi en els hàbits de consum i quines són les prioritats dels consumidors».

 

Del total de reclamacions rebudes, el 58,76% es van resoldre per la via de la mediació o de l'arbitratge. En concret, del total de reclamacions resoltes, el 74,73% van ser per la via de la medicació i el 25,26% mitjançant l'arbitratge de consum. Si es compara amb l'any anterior, els casos resolts per acord de mediació han experimentat un descens del 15,5% respecte al 2017. Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més casos resolts per acord de mediació, amb un 43,3%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 21,8%; i els serveis de transport, amb el 15,1%. Per la seva banda, els laudes arbitrals van augmentar un 7,43% respecte a l'any 2017. En matèria d'arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el nombre més gran de laudes (el 81,38%), seguit dels serveis d'electricitat, gas i agua (el 12,23%) i dels productes i béns de consum (el 3,72%).

 

 

Companyies amb més reclamacions a Lleida

Telefónica encapçala les empreses amb més reclamacions a la demarcació, seguida per Orange Espagne, Vueling, Vodafone, EndesaNaturgy Iberia, Xfera Móviles, IberdrolaBanco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria se solucionen per la via de la mediació o l'arbitratge.

 

L'any passat es van rebre 129 denúncies de consum a la demarcació de Lleida, un 16,77% menys que el 2017. Del total de denúncies, el 21,7% corresponen a productes i béns de consum, seguit dels serveis bàsics (electricitat, gas i aigua) amb el 20,9%; d'altres serveis generals de consum amb el 20,2% del total, i dels serveis de telecomunicacions i internet amb l'11,6% de les denúncies rebudes.

 

Un total de 8 expedients resolts amb sanció amb un import de 25.000 euros

Durant 2018, les actuacions d'inspecció i control de mercat de l'ACC a la demarcació han derivat en 8 expedients resolts amb sanció. L'import total de les multes ha estat de 25.000 euros, un 27,32% menys que al 2017. L'ACC va rebre l'any passat 1.294 reclamacions transfrontereres, un 53,32% més que el 2017. Els serveis de transport per avió concentren la majoria de reclamacions, seguit a distància pels serveis generals de consum; altres serveis de transport; béns i productes de consum; restauració i allotjaments turístics; serveis de telecomunicacions i internet i, en darrer lloc, serveis financers.

 

Pel que fa a l'actuació inspectora, l'ACC va realitzar 1.341 actuacions a les comarques lleidatanes, que representa un sensible increment del 137,77%. Del total d'inspeccions, el 66,52% (dues de cada tres) es van fer en el marc de la recerca de productes insegurs, el 18,72% es va dur a terme en el marc d'una campanya, el 4,85% per una alerta, el 4,25% per iniciativa pròpia, el 3,13% va estar motivada per una denúncia, i el 2,54% per una comunicació. Les actuacions realitzades a la demarcació sumen el 13,57% del total de les inspeccions a Catalunya l'any passat.

 

Més de 3.004 productes alertats i 24.060 articles retirats

L'any passat es van registrar 3.004 productes alertats a Catalunya, un 3,16% més que el 2017. Per tipologia de productes, el 27,62% de les alertes han estat per joguines, seguit del 27,41% per vehicles i motocicletes; el 13,18% material elèctric i lluminàries; el 9,21% roba i calçat; i el 8,37% d'altres. L'ACC participa en el sistema de control d'alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes. Així mateix, l'ACC va retirar 24.060 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser material elèctric i lluminàries i joguines.

Imatge dels productes retirats del consum | LleidaDiari.cat

 

 



Comentaris

envia el comentari