Catalunya Diari

Llet President al Parlament

Llet President al Parlament| Montse Escutia

 



En el debat sobre el món rural que va tenir lloc al Parlament es va posar com a exemple la incongruència de promoure el consum de proximitat quan al bar de la cambra hi ha llet de la marca President. President és una de les marques amb les que comercialitza la llet la multinacional de capital francès Lactalis.
 
Lactalis és la major multinacional mundial del sector dels productes làctics. L’empresa, propietat de la família Bésiers, va anar comprant altres empreses fins a convertir-se el 2011 amb la compra de la italiana Parmalat en la major empresa del sector. A Espanya també ha aplicat la seva política d’expansió amb la compra d’empreses com Puleva o El Castillo. Com a multinacional el seu objectiu és aconseguir el màxim benefici i per això s’ha vist involucrada en diferents conflictes amb productors i sindicats que l’acusen de pagar preus injustos.
 
L’any 2011 va portar a judici, que va perdre, a ramaders membres del sindicat francès Confédération Paysanne on els exigia 14.000 euros pels danys ocasionats durant les protestes del 2009 pels preus de misèria que la multinacional pagava als productors. A Espanya els sindicats han denunciat que Lactalis és una de les empreses que pitjor paga la llet amb pràctiques abusives.
 
Durant 2012, el nom de l’empresa va sortir relacionat amb el cas de corrupció destapat a Galícia i conegut com a cas Campeón, on alguns membres de la trama van mediar per a què l’Institut de crèdit gallec Igape atorgués una subvenció milionària a la multinacional.
 
La història ens ha demostrat que els grans grups lleters, entre els que destaca Lactalis, han jugat poc a favor del productors als que han collat sempre que han pogut obligant-los a sobreviure amb preus de misèria. Malauradament avui dia resulta molt complicat saber el veritable origen de la llet que consumim el que dificulta que els consumidors puguin triar per l’opció que els sembli social i ambientalment més justa.
 
Aquest exemple, que ha generat certa polèmica pel fet que la llet Président que es consumeix aquí s’envasa a les instal·lacions de la llet El Castillo a Mollerussa, ens ha de fer reflexionar sobre les dificultats que el món globalitzat suposa pel consumidor responsable. Que un arbre no ens faci perdre de vista el bosc. El problema no és l’origen de la llet que hi ha dins del tetrabrik que comprem. El problema és si l’empresa que ha comprat la llet ha pagat un preu just als ramaders i si la seva activitat empresarial permet que els beneficis es reparteixin de manera justa entre tots els actors de la cadena.
 
Si la polèmica ens ha de servir per a reflexionar benvinguda sigui. I de pas reflexionem sobre el fet que aquest sigui l’únic punt que ha transcendit mediàticament de tot el que es va dir al debat. Un exemple més de que l’únic conreu que interessa mediàticament en aquest país és l’herba que creix al Camp Nou.
 
Montse Escutia, Medi Rural i Agricultura ICV


Comentaris
manel
Mare meva...quina prepotència...quines ínfuels de superioritat moral... El que heu de reflexionar tots plegats és com podeu tenir la fatxenda de fer boicots..d.esp`res quan a espanya (o on sigui) boicotegin el cava, ens queixarem...vetar és propi de feixistes. Exigir que una marca o una altra hi sigui o no és una forma de feixisme. No cal que et citi moments històrics en que es recomanava comprar o no comprar a segons qui..? No només ens interessa la gespa del Camp Nou...és simplement que no ens interesa el vostre discurs falaç...au, tu continua així, fins al proper càrrec a sou de tots, i a continuar donannt lliçons.

envia el comentari