‘Nota de Mallorca’ de Joaquim Mir, darrer ‘descobriment’ del CAEM

Una nota de final de paleta de Joaquim Mir (Barcelona 1873-1940) ha estat el darrer 'descobriment' del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida.

 

Es tracta de Nota de Mallorca, una petita pintura a l'oli sobre taula (de 19 x 13 cm sense marc) realitzada probablement entre 1904 i 1905, durant l'estada al nord l'illa del pintor, un dels més cèlebres paisatgistes i dels artistes més influents de la pintura catalana de principis del segle XX.

 

[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]

 

L'equip investigador del CAEM, format pel seu director, Ximo Company, la investigadora, Mariona Navarro i l'experta en la pintura de Mir, Teresa Camps, ha estat treballant durant dos mesos i mig en aquesta obra de col·lecció particular, i que té la firma J. Mir en l'angle inferior dret de la peça.

‘Nota de Mallorca’ de Joaquim Mir, darrer ‘descobriment’ del CAEM

'Nota de Mallorca' de Joaquim Mir, darrer 'descobriment' del CAEM | LleidaDiari.cat

 

Les tècniques emprades

Les tècniques emprades -fotografia digital i infraroja, fluorescència visible induïda per ultraviolats i microscòpia òptica- han demostrat que la paleta emprada a Nota de Mallorca correspon a la de Mir i que l'artista va pintar-la directament (alla prima) sense cap dibuix preliminar. També han pogut confirmar que l'obra no va rebre cap intervenció posterior, per la qual cosa, la signatura que hi apareix és original.

 

La pintura estudiada mostra un paisatge coster on s'intueix el mar de fons. Sóller, Deià i Pollença van ser alguns dels indrets predilectes de Mir en la seua etapa mallorquina, quan va excel·lir com a paisatgista. La investigació, però, no ha pogut precisar el lloc exacte representat, en no haver-hi cap element que permeti relacionar l'obra amb un lloc concret. Ara bé, per les tonalitats càlides i ataronjades del cel, es tractaria d'un capvespre.

 

El color és el gran protagonista, com en la resta d'obres que va pintar l'artista català a Mallorca. Hi predomina per sobre de la forma i el dibuix, amb una pinzellada àgil, ràpida i segura carregada de pasta matèrica, expliquen des del CAEM.

 

Mir generalment anava equipat amb teles petites, fustes o cartons per fer notes ràpides

Al marge de les obres pensades per ser exposades, Mir generalment anava equipat amb teles petites, fustes o cartons per fer notes ràpides, ja fos per aprofitar les restes de pintura o per fer una anotació ràpida. Tot i que són poques les notes que s'exposen i s'estudien de l'artista, aporten molta informació, explica Teresa Camps, «ja que solen estar lligades a una obra de gran format amb la mateixa paleta i temàtica. Actualment, però, no es disposa d'una catalogació precisa de les notes de paleta de Mir».