Catalunya Diari

S'obre el debat sobre el futur dels peatges a causa de la fi de les concessions

El Govern vol implantar un nou model de vinyeta i així aixecar totes les barreres actuals, tot i que encara, s'està estudiant
El peatge de Martorell, a l'AP-7 | AP-7.

 
 
La primera concessió d'una autopista de peatges a Espanya, un tram de l'AP-1 a la província de Burgos, venç l'any 2018. A partir del 2019, s'acaba la concessió de l'AP-7 sud, i l'any 2021 la de l'AP-7 nord i l'AP-2. La proximitat a la fi d'aquests peatges ha creat el debat sobre el tipus de model de vies d'alta capacitat, que s'ha d'utilitzar. El Govern espanyol ha dit que els peatges de l'AP-7 i l'AP-2 són concessions estatals que explota Abertis i que desapareixeran.

El debat aporta diferents elements. Si les vies d'alta capacitat s'han de finançar amb els pressupostos de les administracions, el Govern cal que tingui en compte l'alt cost de manteniment i reposició que tenen aquestes vies un cop venç la concessió. El transport és una de les principals fonts de contaminació a tot el món, i és per això que les mercaderies calen que utilitzin models més eficients i menys contaminants que permetin reduir camions, i es promogui el transport públic. Salvador Alemany, president d'Abertis, una de les companyies líders al món en gestió d'autopistes, reconeix que mantenir el model actual és inviable pel rebuig social que aquest genera.

 

El Govern està estudiant quin model implantarà, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, creu que a Catalunya cal «un model homogeni que elimini els greuges territorials». Un model que implicaria aprovar una llei l'any 2018 que permetés que el 2019 no hi hagi a Catalunya cap barrera de peatge. Font, recorda que si no hi ha pagament per ús, el cost va als pressupostos i que, per tant, acaben pagant tots els ciutadans. Per això s'inclina a favor d'un model de vinyeta, és a dir, el pagament d'una quantitat a l'any, o per sis mesos, o per un mes, per poder utilitzar les vies d'alta capacitat.

El sistema de barrera està desapareixent a les primeres potències econòmiques del món. Hi ha propostes en les quals es vol conservar els peatges. Abertis xifra en 7.425 euros l'any el manteniment per quilòmetre de cada carril. Tot i que no està decidit, el model de vinyeta, és pel qual es decanta inicialment el Govern. Per a l'usuari suposa el pagament d'una tarifa plana anual que dóna dret a circular per totes les vies. La recaptació permet pagar a les concessionàries, els peatges a l'ombra i obtenir recursos per al manteniment de les vies, i fins i tot per fer noves inversions. A més, fa que paguin els viatgers que estan de pas. Això, però, repercuteix el cost als usuaris sense distingir entre els que en fan molt o poc ús.



Comentaris

envia el comentari