Catalunya Diari

Tres escoles públiques de Lleida transformaran amb intencionalitat educativa els seus patis el curs vinent

La iniciativa s'emmarca en el projecte 'Espais que eduquen, patis per a tothom', pioner a Catalunya

19 centres públics d'educació infantil i primària i instituts-escola de la ciutat de Lleida han participat aquest dijous en la presentació del projecte 'Espais que eduquen, patis per a tothom' per promoure projectes participatius de redisseny dels patis escolars amb intencionalitat educativa.

La sessió, que estava oberta a equips directius, equips de mestres i associacions de famílies de les escoles públiques de Lleida, ha comptat amb una norantena de participants. Tres centres optaran a participar en aquesta primera edició del projecte, que s'iniciarà amb un programa pilot per al curs 2021-2022 per repensar els seus patis.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Es tracta d'una iniciativa pionera a Catalunya resultat del treball col·lectiu de l'associació Llavors de Vincle, la Demarcació de Lleida del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), a més del Departament d'Educació, l'Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida (UdL) i el Centra d'Art la Panera. A partir d'aquest dijous, les escoles interessades han de tramitar la sol·licitud a través del web de la Paeria de Lleida i complir amb els requisits necessaris.

S'avaluaran seguint uns criteris establerts per les entitats impulsores

Totes les sol·licituds d'escoles que es rebin s'avaluaran seguint uns criteris establerts per les entitats impulsores. Així, es tindran en compte els agents i recursos materials i econòmics de què es disposa; la qualitat del disseny (idea, originalitat, estètica i integració); la sostenibilitat (materials, incorporació de vegetació i aspectes climàtics); qüestions socioeducatives (fomentar interaccions amb jocs i pati inclusiu i adaptat); el manteniment del pati, i la facilitat per modificar-lo novament.

Un dels requisits previst és la implicació de tota la comunitat educativa del centre (els claustres, els consells escolars i les AFA i AMPA) amb el projecte. Els centres interessats han de presentar un document on s'indiqui la seva voluntat de fer una transformació en el pati escolar. Així mateix, es valorarà i potenciarà que els projectes presentats i que s'executaran segueixin les línies del projecte 'ArquiEscola', el programa educatiu del COAC basat en cinc conceptes bàsics (dimensió, llum, forma, materials i ús), tres fases (observar, pensar i fer) i quatre conceptes transversals (perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats).

Cada projecte o programa que es derivi del protocol general d'actuació tindrà un conveni específic

Aquesta prova pilot inclourà un programa de formació que comptarà amb dues persones formadores, una de perfil més pedagògic i l'altra de perfil tècnic relacionat amb l'arquitectura, que els acompanyaran en el procés fins al final. Els recursos estaran penjats i publicats al web de l'ajuntament on es fa el tràmit. Cada projecte o programa que es derivi del protocol general d'actuació tindrà un conveni específic, on es concretaran les condicions, implicacions i compromisos que adquireixen les entitats participants i que es duran a terme en cada programa.


Comentaris

envia el comentari