Un de cada set alumnes catalans és víctima d'assetjament escolar

L'OCDE explica que la problemàtica s'està agreujant per les noves tecnologies
L'informe revela que les Illes Canàries és la comunitat amb les dades més preocupants | BbMundo

  L'informe PISA de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE) ha revelat una sèrie de dades preocupants respecte a la situació dels alumnes a Catalunya. Mentre a la resta de l'Estat les xifres no destaquen per la seva gravetat, l'estudi mostra que un de cada set joves catalans ha patit assetjament escolar.

Aquest estudi fet per l'OCDE és una mirada retrospectiva dels joves de 15 anys, de la generació que abandona ara l'escola. A Catalunya, la situació és de les més greus d'Espanya, després de les Canàries o Galícia: un 14% dels estudiants catalans explica que ha sigut víctima d'assetjament en alguna ocasió. Un informe anterior, de les conselleries d'Ensenyament i Interior de l'any 2011, revelava que només un 11% dels joves admetien haver patit assetjament. 

 

L'augment dels casos és preocupant. Encara ho és més, però, una dada demolidora: un 6% dels joves assetjats a Catalunya ha hagut de passar per aquest calvari de forma habitual. L'OCDE explica que l'increment en els casos d'assetjament es deu, principalment, a l'ús constant de les noves tecnologies. A Espanya, aquesta problemàtica «no és tan gran ni violenta com a altres països, però sí psicològica», assegura Andreas Schleicher, director de l'àrea d'Educació de l'organització. 

La proliferació de l'assetjament a Espanya té una conseqüència directa, segons l'estudi, en les notes dels estudiants: els centres educatius que tenen un 10% d'alumnes que pateix assetjament escolar obtenen resultats molt més baixos que els alumnes de les escoles on aquestes víctimes no superen el 5% de l'alumnat.

 

El paper dels adults és clau

 

Tant els pares com els professors tenen una gran responsabilitat en aquest tipus de casos, i és que la seva actuació és determinant per resoldre la problemàtica. Segons l'informe PISA, «els docents estan en una posició única per promoure les relacions saludables entre els estudiants i intervenir en situacions d'intimidació».

 

A l'Estat espanyol, un 92% dels pares asseguren que comparteixen un àpat, com a mínim, amb els seus fills, quan la mitjana a la resta de països és del 82%. Fer-ho de forma habitual ajuda també a establir converses sobre què fan els nens a l'escola i quina és la seva relació amb els companys de classe. Els joves catalans, en aquest aspecte, són els estudiants de l'Estat menys propensos a mantenir aquest tipus de converses.



Comentaris

envia el comentari