El Ple Municipal ha aprovat inicialment el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions. Es dona, així, llum verda a dos grans projectes que transformaran, milloraran i canviaran el paradigma de la mobilitat a Lleida. La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha estat l’encarregada de desgranar en què consisteixen aquests dos grans projectes de ciutat que pretenen canviar el repartiment modal a la ciutat, alhora que protegir l’atmosfera, la salut de les persones i el medi ambient. “Des del govern municipal no podem defugir dels reptes que tenim per davant pel que fa a la mobilitat, la sostenibilitat i la cura del medi ambient”.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Pel que fa al nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, dins del qual també s’inclou el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions, la regidora ha explicat que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20%, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat.
La tinenta d’alcalde ha explicat que “en aquest darrer any ja hem anat treballant en diferents millores que promoguin una mobilitat més sostenible impulsant diferents accions i iniciatives, com nous carrils bici, l’estudi d’un servei públic de lloguer de bicicletes, millora d’entorns escolars, el plànol Metrominut, bus nocturn en dies festius, reajustament de línies de bus (Caparrella o Instituts) i busos llançadora com el de Mangraners o el de Ciutat Jardí, que posarem en marxa properament”.
Per últim, pel que fa a la ZBE ha explicat que s’aplicarà en 3 fases, la primera de les quals s’iniciarà l’1 de gener del 2025 que afectarà un 10% del sòl urbà i que es concentra, bàsicament, al Centre Històric. Tot i així, ha recordat que hi haurà 6 mesos de moratòria en què no s’aplicaran sancions i que només no es permetrà l’entrada de vehicles sense etiqueta i que sí podran accedir-hi les persones que tenen l’impost de circulació a Lleida. La segona fase entrarà en funcionament al 2028 i la tercera al 2030. En totes tres fases l’horari d’aplicació serà de les 7.00 del matí fins a les 20.00 hores de la tarda. Així mateix, es recullen moltes altres excepcionalitats per a persones amb discapacitat, transport sanitari, persones amb rendes baixes, etc.
Millorar la qualitat de vida de la ciutadania
Morón ha destacat que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat i entre tots i totes fem pedagogia de com hem de compartir l’espai públic”.
Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaquen la creació del Pla Camina a Lleida, actualitzar i implementar el Pla d’Accessibilitat i el Pla de Camins Escolars Segurs per a centres educatius i llars de gent gran. Pel que fa a l’ús de la bicicleta, el document contempla l’elaboració del Pla director de la bicicleta per als propers 6 anys, que a més de la millora i interconnexió de la xarxa de carril bici urbana, també plantejarà enllaços interurbans, amb altres municipis.
En la mobilitat en transport públic es planteja també l’elaboració de l’estudi integral de la xarxa d’autobusos, tenint en compte el creixement de la ciutat i aspectes com la nova estació i els aparcaments dissuasius en el marc del projecte de Zona de Baixes Emissions. A la distribució urbana de mercaderies s’implementarà un nou sistema de control amb APP que regularà el temps d’estacionament i es revisaran i unificaran els horaris dels espais de càrrega i descàrrega en funció de les necessitats vinculades a l’activitat.