La majoria de titulats universitaris en les àrees de medicina, disseny o tecnologia són de classe alta, situació que no es dona en llengües o intervenció social, segons un estudi d’AQU Catalunya. Així, en medicina i ciències biomèdiques hi ha un 58,5% dels titulats de classe alta, i només un 11,8% de classe baixa. En canvi, en titulacions d’intervenció social hi ha un 28,3% de classe alta i un 32,5% de classe baixa. L’estudi mostra també que les diferències salarials i d’inserció entre classes socials s’expliquen més per aquesta tria en els àmbits d’estudi que no per l’estatus. Tot i això, conclou que l’ascensor social funciona ja que un 42% dels titulats aconsegueixen feines de rang superior que les que tenien els seus progenitors.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
L’informe ‘Equitat en la inserció laboral i la mobilitat social dels graduats i graduades de les universitats presencials catalanes’ conclou que al sistema universitari català hi ha “estratificació horitzontal”, segons ha apuntat el responsable del treball, Josep Lluís Mateos. Aquest concepte significa que hi ha diferències entre les titulacions pel que fa al prestigi social i això té un efecte en la composició de les aules. Així, les classes socials altes tendeixen a matricular-se més en titulacions que tenen més bona inserció laboral o una nota de tall més elevada.
Les dades -referents al 2023 de titulats al cap de tres anys d’haver-se graduat- així ho demostren. En concret, a arts i disseny hi ha un 52,2% de titulats de classe alta i un 12,2% de classe baixa; i a tecnologies industrials un 50,7% de classe alta i un 15,3% de classe baixa. Aquesta major representació de la classe alta baixa en graus relacionats amb l’educació, amb un 35,7% de titulats de classe alta per un 25,3% de classe baixa; llengües i literatura -34,6% i 24,5%- i intervenció social -32,5%-. En aquests casos hi ha més equilibri en l’estatus social dels titulats.