El Govern de la Generalitat ha fet un pas endavant en el reconeixement del valor educatiu del lleure infantil i juvenil. Per primera vegada, els títols de monitor i director d’educació en el lleure es consideraran mèrits puntuables. Aquesta mesura, llargament reivindicada pel sector, s’aplica ja a la convocatòria publicada aquest dilluns.
A partir d’ara, els aspirants a mestres i professors que disposin del títol de monitor de lleure —amb un mínim de 310 hores de formació— obtindran 0,10 punts addicionals al barem de mèrits. Mentre que els qui acreditin el títol de director de lleure —amb 410 hores de formació— sumaran 0,15 punts.
Només seran vàlids, segons ha detallat el Govern, els títols expedits per escoles reconegudes per la Direcció General de Joventut, garantint així la qualitat i la validesa de la formació. El període d’inscripció a les oposicions s’estén fins al 24 de novembre, donant temps als candidats per preparar tota la documentació necessària.
El valor pedagògic i social del lleure educatiu
Segons fonts del Departament d’Educació, la decisió busca reconèixer el valor pedagògic i social del lleure educatiu. Un àmbit que contribueix a desenvolupar competències essencials per a la pràctica docent. Entre aquestes habilitats destaquen el treball en equip, el lideratge educatiu, la gestió de grups, l’educació emocional, la resolució de conflictes i la mirada comunitària.
El Govern considera que les experiències adquirides al món del lleure aporten un valor afegit a la tasca dels futurs mestres i professors. Les activitats educatives fora de l’aula fomenten la creativitat, l’empatia i la convivència, aspectes fonamentals en l’educació del segle XXI.
Aquesta nova mesura suposa un reconeixement institucional a un sector sovint infravalorat, malgrat el seu paper clau en la formació integral dels infants i joves. Entitats com l’Escola de l’Esplai, la Fundació Pere Tarrés o Minyons Escoltes i Guies de Catalunya han celebrat la decisió. De fet, respon a una demanda històrica de les escoles de formació i de les entitats de lleure del país.
La revalorització del lleure com a espai educatiu
“És un pas important cap a la revalorització del lleure com a espai educatiu i de transmissió de valors”, han afirmat des de la Secció de Lleure Educatiu del CNJC. Segons el CNJC, aquest reconeixement ajuda a trencar la barrera entre l’educació formal i la no formal, posant en relleu la importància de totes dues en el desenvolupament personal i social dels joves.
Amb aquesta iniciativa, el Govern vol impulsar una visió més àmplia de la docència, en què les competències adquirides en contextos no escolars tinguin també un pes real en l’avaluació i selecció dels futurs docents. Una aposta per una educació més humana, participativa i transformadora.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 






