Si veus un cotxe amb un adhesiu vermella i rodona circulant per les carreteres espanyoles, no t’espantis. No es tracta d’una nova norma mediambiental, sinó de la nova etiqueta vermella de la DGT. En aquest cas, creada per identificar els vehicles que participen en proves de conducció autònoma.
Fins ara, les conegudes etiquetes B, C, ECO o Zero servien per classificar els vehicles segons el seu impacte mediambiental. La DGT introdueix un sistema tecnològic de control i seguretat destinat exclusivament als vehicles automatitzats que circulen en períodes de prova.
Un distintiu tecnològic i identificatiu
L’objectiu de l’etiqueta vermella DGT és garantir la seguretat i la traçabilitat dels vehicles que estan testant sistemes de conducció autònoma a la via pública. Aquesta identificació permet que les autoritats reconeguin fàcilment quins cotxes formen part del programa oficial d’assajos.
El distintiu conté informació essencial com:
-
La matrícula i el número d’autorització del vehicle.
-
Un codi QR que permet a la policia comprovar al moment que el vehicle està autoritzat.
-
Una icona de conducció autònoma, que el diferencia de les etiquetes ambientals tradicionals.
A diferència de les etiquetes ecològiques, aquesta no afecta els conductors particulars. Si no que està pensada per a empreses i institucions vinculades amb el desenvolupament de vehicles automatitzats.
Quins vehicles han de portar-la
Paral·lelament, segons la DGT, només han de portar l’etiqueta vermella els vehicles que formen part del programa ES-AV.
Això inclou:
-
Vehicles autònoms o semiautònoms, amb nivells d’automatització del 2 al 5.
-
Vehicles controlats a distància per operadors humans.
-
Prototips o flotes pilot en fase d’assaig i desenvolupament.
Aquests vehicles són utilitzats principalment per fabricants d’automòbils, centres tecnològics i empreses d’innovació que treballen en la implantació de la mobilitat del futur.
Com s’obté l’etiqueta vermella
La sol·licitud d’aquest distintiu s’ha de fer a través de l’Oficina de Foment de Vehicles Automatitzats (OFVA). Només les organitzacions autoritzades per la DGT poden tramitar-la. Ja que cal disposar d’un permís específic per dur a terme proves de conducció automatitzada.
Aquesta mesura busca millorar la seguretat viària, oferint transparència i control sobre els projectes que experimenten amb la conducció sense conductor. Una tecnologia que avança a gran velocitat a tot Europa.
Un pas cap a la mobilitat del futur
Amb la introducció de l’etiqueta vermella DGT, Espanya fa un pas més en la seva aposta per la mobilitat intel·ligent i sostenible. Tot i que no està destinada al públic general, aquesta iniciativa forma part d’una estratègia més àmplia. Tot per integrar progressivament els vehicles autònoms al trànsit ordinari.
Mentrestant, la DGT recorda que els conductors particulars no han de preocupar-se. Finalment, aquesta nova etiqueta no substitueix les actuals classificacions ambientals ni afecta els permisos de circulació habituals.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







