Aquest 2025 es compleixen 50 anys des que el Seat 127 es va coronar com el cotxe més venut d’Espanya. Mig segle més tard, el seu hereu simbòlic és el Dacia Sandero, també un utilitari. Tot i això, més enllà de la categoria, les diferències entre ambdós vehicles són profundes: en dimensions, potència, consum i, sorprenentment, no tant en el preu.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
El canvi exterior és el més evident. El Dacia Sandero del 2025 és un 14% més llarg, un 21% més ample i un 10% més alt que el Seat 127 de 1975. Aquest creixement dimensional respon a la necessitat de més espai interior i confort per als ocupants. Però també suposa un desafiament: els cotxes d’avui poden tenir dificultats per encabir-se en places de pàrquing antigues. L’increment de pes, d’un 57%, es deu també a les múltiples millores en seguretat i tecnologia que abans no existien. Pel que fa a la potència, el Sandero gairebé dobla el del 127: 91-101 CV davant els 45-52 CV del model antic. També les rodes han crescut: ara són un 37% més amples i amb llantes més grans. Això contribueix a una millor estabilitat i adherència, tot i que augmenta el pes.
Però una de les diferències més destacables és en el consum. Malgrat tenir el doble de potència i més massa, el Sandero consumeix un 27% menys en ciutat i un 43% menys en autopista. Aquest avenç és fruit de dècades d’optimització i de les estrictes normatives mediambientals europees, que han empès la indústria a fabricar motors més eficients. La seguretat és una altra revolució. El Seat 127 només comptava amb cinturons davanters, i no seria fins al 1992 que s’obligaria l’ús a les places posteriors. No tenia airbags, ABS, ni cap dels sistemes de seguretat activa d’avui. En un crash-test actual, no hauria obtingut cap estrella. El Sandero, en canvi, incorpora control d’estabilitat, e-call, distribució electrònica del frenat i molts altres sistemes de protecció.
Quant al preu, la diferència tampoc és tan abismal. El Seat 127 costava l’equivalent a 1.014 euros el 1975. Si actualitzem segons l’IPC, el seu valor seria avui de 14.850 euros. El Dacia Sandero més econòmic val 13.940 euros, és a dir, un 3% menys. Això vol dir que, tot i ser molt més complet, comprar un utilitari avui representa una despesa similar a la de fa 50 anys. En definitiva, el viatge del cotxe durant aquest mig segle ha estat espectacular. Hem passat de vehicles simples, petits i poc segurs, a cotxes molt més còmodes, eficients i segurs. El futur apunta ara cap a models 100% elèctrics i amb zero emissions, i la tecnologia segueix avançant per fer-los més accessibles.