23 persones han estat detingudes en una operació de la Guàrdia Civil contra una xarxa de blanqueig de diners, que també ha comportat el comís de més de 37 milions d’euros, més de 27 dels quals en criptomoneda. La causa la instrueix un jutjat del Prat de Llobregat però abasta diversos punts d’Espanya i de l’estranger. Segons indica el cos de seguretat, el grup rebia milions d’euros en efectiu de manera clandestina a l’Estat i els compensava en moneda virtual a canvi d’una comissió. Els diners provenen de diferents orígens il·lícits però preval el generat a través del comerç de mercaderia provinent de la Xina, en bona part falsificada. L’operació s’ha fet en dues fases i ha comportat 90 entrades i registres a diversos punts d’Espanya.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
La Guàrdia Civil ha anomenat l’operació Ifade-Yuzuk i a banda dels 23 detinguts ha comportat 17 investigats. La investigació comença el 2023 quan el cos de seguretat detecta activitats sospitoses a l’aeroport del Prat.
Segons explica el cos, el modus operandi del grup consistia a comprar diner negre amb criptomoneda a canvi d’una comissió d’entre el 2 i el 3%. Després, la xarxa venia el diner negre en una operació que implicava novament moneda virtual i comissions de percentatge similar. L’organització mantenia així un saldo estable als moneders que utilitzava, i segons la Guàrdia Civil es feien entre quatre i sis operacions a la setmana, amb un flux d’uns tres milions d’euros.
Els diners arribaven a Espanya de forma clandestina en vols comercials o bé se n’emparava el transport en declaracions de moviment de mitjans de pagament, amb Xipre com a destinació principal. Després els diners es duien per carretera per vendre’ls tant a Espanya com a països veïns, com ara França o Portugal.
A parer del cos de seguretat, l’organització criminal estava perfectament estructurada i jerarquitzada i tenia almenys 52 membres. En el marc de l’operació també s’ha identificat clients de la xarxa que intercanviaven el diner negre per criptomoneda. La Guàrdia Civil creu que l’origen d’aquest diner negre era la comercialització de mercaderia procedent de la Xina introduïda a Espanya de forma il·lícita o bé falsificada. S’han detectat entregues en efectiu a Catalunya, Madrid, Andalusia, el País Valencià, Xipre, França i Portugal.
L’abast internacional de l’operació, que s’ha fet en dues fases, una a finals d’octubre de l’any passat i l’altra a mitjan novembre, ha fet necessària la col·laboració de l’Europol.
En total s’han fet 90 registres, 77 dels quals a Espanya, 13 a Xipre i 1 a França. Dels 23 detinguts, 20 ho han estat a Espanya, 2 més a Eslovènia i 1 a França. A banda hi ha 17 investigats.
A més s’han comissat nombrosos dispositius informàtics, 36 vehicles i 8,2 milions d’euros en efectiu, als quals cal sumar els més de 27 milions d’euros en moneda virtual, diversos béns immobles i més de 2 milions en comptes bancaris.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. 









