El Mercat Central de Tarragona viu aquests dies l’ambient previ a les festes de Nadal amb els taulells plens i els compradors atents als preus. Productes com el rap, la gamba vermella, els escamarlans, el llobarro o l’orada són els més sol·licitats. I, alhora, els que presenten els preus més elevats. Després d’unes setmanes qualificades de més “fluixes” per les paradistes, el sector confia que les vendes s’intensifiquin a mesura que s’acosta Nadal.
Enguany, el peix s’ha encarit de mitjana un 6%, una pujada que s’explica, en gran part, per l’augment de la demanda i per la reducció de l’oferta derivada dels límits de pesca. Davant aquesta situació, molts consumidors han optat per avançar les compres i congelar el producte entre finals d’octubre i inicis de novembre. Tot amb l’objectiu d’evitar l’increment de preus dels darrers dies.
Una imatge plena d’activitat
Divendres passat, el mercat presentava una imatge plena d’activitat. La Maria Àngels i en Joan, veïns de Bràfim, reconeixien haver gastat uns 200 euros en peix per als àpats de Nadal. “Està molt car, però un cop a l’any es pot fer”, asseguraven, tot destacant que la sèpia és un dels productes que més ha pujat de preu.
Segons Mònica Belchi, encarregada de la peixateria Rosa, les vendes han estat lleugerament inferiors a les d’altres anys en les darreres setmanes. “La gent compra abans per congelar i no espera a l’últim dia”, explica. En aquest tram final abans de Nadal, el protagonisme és per al marisc, com musclos i cloïsses, mentre que la gamba, els escamarlans i els peixos de forn ja s’han venut majoritàriament.
Pel que fa als preus, la gamba i l’escamarlà lideren el rànquing, amb imports que oscil·len entre els 96 i els 120 euros el quilo en el cas de la gamba vermella. En canvi, productes com les cloïsses i els musclos han mantingut preus similars als d’altres anys. “A la vigília de Nadal és quan la gamba arriba al màxim a la llotja”, puntualitza Belchi.
Un altre producte estrella és la cua de rap, molt present a les taules tarragonines. Maria Rosa Dalmau, propietària de la peixateria Rita, destaca que és un peix molt valorat perquè permet preparar plats com el suquet amb antelació. També apunta l’encariment del besuc i la forta demanda de llamàntol.
La llei de l’oferta i la demanda
Des del sector pesquer, el secretari de la Federació Territorial de Confraries de Pescadors de Tarragona, Xavier Domènech, atribueix l’augment de preus a la llei de l’oferta i la demanda. La reducció dels dies de pesca —143 anuals segons les quotes europees— limita l’entrada de producte fresc. “Com menys oferta hi ha, més apugen els preus”, afirma, tot defensant la necessitat de poder sortir més dies a la mar per garantir una oferta estable i de proximitat.
Finalment, paradistes i pescadors coincideixen que el futur del sector implica assegurar la pesca sostenible, però també per revertir la davallada del consum, especialment entre els joves, que cuinen menys peix. Una preocupació compartida en una campanya de Nadal marcada, un any més, per la qualitat… i pels preus a l’alça.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







