Comarques
ajudaalertaCàritas LleidacronificadaLLEIDApobresavulnerabilitat

L’alerta de Càritas: la pobresa extrema continua creixent a Lleida

Cada cop més famílies de Lleida viuen en una situació de supervivència permanent

Comparteix

Imatge de la presentació de la Memòria 2025 de Càritas Lleida, Urgell i Solsona. / Laura Biela

La pobresa extrema continua creixent a Lleida malgrat els indicadors macroeconòmics positius. Aquesta és una de les principals conclusions que ha exposat Càritas durant la presentació de la Memòria 2025, en què alerta d’un augment de la vulnerabilitat social i de la cronificació de la pobresa.

Les Càritas Diocesanes de Lleida, Solsona i Urgell van atendre l’any passat 8.735 persones a la demarcació. En total, els beneficiaris van superar els 15.000, una xifra que representa un increment de prop del 10% respecte a l’any anterior.

Més famílies atrapades en la vulnerabilitat

La directora de Càritas Urgell, Marta Fortuny, ha assegurat que les dades evidencien que moltes famílies continuen acumulant dificultats. Segons ha explicat, les situacions de vulnerabilitat són cada vegada més intenses i més prolongades en el temps. En aquest sentit, Fortuny ha afirmat que no es pot parlar d’una recuperació social real. De fet, considera que la realitat que observen les entitats socials contrasta amb les dades econòmiques generals.

Una de les principals preocupacions és l’accés a l’habitatge. Cada vegada hi ha més persones que viuen en habitacions rellogades, en pisos massificats o que han de destinar una gran part dels ingressos al pagament del lloguer.

La pobresa es transmet entre generacions

El director de Càritas Lleida, Rafael Allepuz, ha alertat que la pobresa es cronifica i es transmet de generació en generació. Aquesta situació, segons ha explicat, té un impacte directe en la pobresa infantil i en les oportunitats de moltes famílies.

Durant el 2025, un total de 6.612 persones van necessitar ajuda per cobrir necessitats bàsiques. Entre aquestes hi ha despeses relacionades amb l’alimentació, l’habitatge o els subministraments.

Per donar resposta a aquestes situacions, Càritas va destinar més d’1,08 milions d’euros en ajudes directes. La xifra representa gairebé 200.000 euros més que l’any anterior.

La vulnerabilitat també creix al món rural

L’entitat també ha detectat un empitjorament de la situació a les zones rurals. Segons Fortuny, la pobresa i la soledat no desitjada afecten especialment la gent gran. La dispersió geogràfica i la manca de serveis dificulten l’accés a recursos bàsics. A més, moltes d’aquestes situacions no apareixen reflectides en les estadístiques habituals.

Càritas alerta que aquesta realitat sovint passa desapercebuda. Tot i això, assegura que té un impacte social i emocional molt important en moltes persones.

Crida a impulsar polítiques valentes

Davant d’aquest escenari, l’entitat reclama un pacte social amb administracions, agents socials i ciutadania. L’objectiu és impulsar mesures que garanteixin drets i oportunitats per a tothom. Des de Càritas defensen la necessitat d’aplicar polítiques públiques que previnguin l’exclusió social. També demanen actuar sobre factors com l’habitatge, l’ocupació, la salut o l’aïllament social.

L’entitat manté actualment 55 punts d’atenció a la demarcació de Lleida i compta amb una xarxa formada per 1.161 persones voluntàries.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP

T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.

TELEGRAM LLEIDADIARI

Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram.

Uns 200 docents tallen l’A-2 a Tàrrega durant una nova jornada de vaga
Localitzen dos cossos a l’aigua a Lleida i Aitona el mateix dia

Últimes Noticies

Subscriu-te a la nostra Newsletter

No fem spam! Llegeix la nostra política de privadesa per obtenir més informació.

També et pot interessar