L’alça de les despeses de la llar; l’ocupació il·legal i el preu de compra d’un immoble són les principals preocupacions dels catalans entorn de l’habitatge, mentre que l’accessibilitat de l’edifici se situa en l’últim lloc. A més, un 42% dels ingressos mitjans de la llar, estimats en 2.894 euros mensuals, es destinen a pagar l’habitatge, els subministraments i l’alimentació. Aquest percentatge s’eleva fins al 74% a les llars mileuristes; supera el 60% entre les persones que viuen de lloguer i obté el 50% dels ingressos dels qui viuen sols. Aquestes són algunes de les conclusions de l’I Baròmetre de l’Habitatge ‘Planeta Propietario’ desenvolupat pel Grup Mutua Propietarios per a conèixer les inquietuds de la població sobre l’habitatge.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
El Baròmetre ‘Planeta Propietario’ parteix dels estudis realitzats pel Grup en els últims anys i compara anualment les respostes de més de 2.300 espanyols (més de 500 són catalans) per a mesurar l’estat de l’opinió pública davant una de les qüestions que més preocupen als ciutadans. «L’habitatge és un bé de primera necessitat i, alhora, la inversió més important dels catalans, sent una de les decisions financeres més rellevants de la seva vida», explica Laura López Demarbre, Subdirectora General d’Estratègia, Clients i Canals Alternatius del Grup Mutua Propietarios.
L’informe, que també analitza i compara l’evolució dels hàbits i de les despeses relacionades amb l’habitatge, destaca que un 42% dels ingressos que entren en una llar es destinen a pagar la hipoteca o el lloguer, les factures dels subministraments i la cistella de la compra. Un percentatge que s’eleva fins al 74% a les llars amb ingressos de fins a 1.000 euros; supera el 60% entre les persones que viuen de lloguer i s’emporta el 50% dels ingressos dels qui viuen sols.
«Davant d’aquestes dades, algunes llars s’enfronten a limitacions econòmiques o financeres que les fan vulnerables davant de situacions inesperades, despeses imprevistes o, fins i tot, per a poder pagar altres despeses recurrents», explica Laura López Demarbre. En aquest àmbit, el Baròmetre de l’Habitatge ‘Planeta Propietario’ destaca que, dels 2.894 euros d’ingressos mitjans mensuals de la llar, un 9,6% es destina a pagar els subministraments bàsics -llum, gas i combustible-. Una despesa que se situa en una mitjana de 191,94 euros al mes, però 19 euros per sota de 2022, quan es va situar en els 211 €. No obstant això, per a les llars mileuristes, aquesta quantitat compromet fins al 21% dels ingressos totals, la qual cosa pot comportar un increment de famílies en situació de pobresa energètica.
Pessimisme davant de les despeses de l’habitatge
D’acord amb l’I Baròmetre de l’Habitatge ‘Planeta Propietario’, el 25% dels catalans pronostica que el cost de l’habitatge en 2024 s’incrementarà molt, una xifra pessimista però dinou punts per sota que en 2023. «Aquest pessimisme més moderat podria deures al fet que considerem que el cost de l’habitatge ha aconseguit el seu punt màxim i, per tant, s’espera que en un futur pròxim s’estabilitzi o, com a mínim, no continuï al mateix ritme de creixement que fins al moment», explica López Demarbre. No obstant això, un 60% dels catalans creu que augmentarà una mica vs. un 12% que considera que els preus de l’habitatge es mantindran igual.