Catalunya Diari

Absolen els dos tècnics encarregats del manteniment de l'helicòpter que el 2006 es va estavellar al Pallars

Absolen els dos tècnics encarregats del manteniment de l'helicòpter que el 2006 es va estavellar al Pallars| Text i fotografia: ACN

 

El jutjat penal número 3 de Lleida ha absolt els dos tècnics encarregats de fer el manteniment de l'helicòpter que el 25 d'abril de 2006 es va estavellar al Pallars, tot i que la fiscalia demanava tres anys i tres mesos de presó per a cadascun d'ells, per quatre delictes d'homicidi per imprudència professional. 

A causa de l'accident van morir els quatre ocupants de l'aparell; el pilot de la nau, un operador de càmera i dos tècnics inspectors de Red Eléctrica de España SA que revisaven les línies elèctriques. Segons la sentència, la causa de l'accident va ser el despreniment en ple vol de la roda lliure de l'helicòpter per la corrosió. Segons el magistrat, els acusats van fer el manteniment seguint el manual vigent i afegeix que les anomalies que van causar el sinistre no es podien detectar en aquestes revisions visuals. L'accident va tenir lloc quan faltaven deu minuts per les dues del migdia del 25 d'abril de 2006 a un quilòmetre de la Pobleta de Bellvei, a la Torre de Cabdella.
 
L'helicòpter que realitzava tasques de manteniment de les línies elèctriques entre Sentmenat i Salent, propietat d'una societat francesa i llogat per la societat espanyola Helicasa (Helicòpters de Catalunya SA), es va estavellar al peu de la torre d'alta tensió número 305, a un quilòmetre de la Pobleta de Bellvei. Els seus quatre ocupants van morir a l'acte ja que l'aeronau es va incendiar a causa de l'impacte.
 
El jutge considera provat que la causa del sinistre va ser el despreniment durant el vol de la roda lliure per la corrosió provocada per la presència d'aigua a l'oli, que va fer que la lubricació de la roda no fos l'adequada. Tal com van declarar durant el judici els pèrits, el magistrat entén que, tal com recull l'informe, l'oli degradat era "difícil" que es detectés amb una inspecció visual sense desmuntar l'aparell; una operació, segons el manual de manteniment del fabricant, que correspon a les revisions de les 800, 400 o 100 hores. Aquestes revisions, però, es van dur a terme abans de llogar l'aeronau i les va fer l'empresa francesa en territori francès, no pas els acusats.
 
Tal com recull la sentència, el dia dels fets, la manera de dur a terme la revisió de les 25 hores del lubricant va ser "insuficient" però va ser la que establia el manual del fabricant. Així, els operaris acusats es van limitar, entén el jutge, a seguir les indicacions del manual de manteniment i per tant "no se'ls pot atribuir cap responsabilitat per negligència".



Comentaris

envia el comentari