Catalunya Diari

Alerten que els desguassos que s'han construït a l'A-14 entre Lleida i Rosselló suposen un risc d'inundació

Alerten que els desguassos que s'han construït a l'A-14 entre Lleida i Rosselló suposen un risc d'inundació| Text i fotografia: ACN

Els desaigües que s'estan construint a l'autovia A-14 entre Lleida i Rosselló són ''problemàtics'' i suposen un risc d'inundació de finques, camins i habitatges, segons han denunciat aquest dilluns alcaldes, pagesos i veïns afectats d'aquesta zona.

Asseguren que el punt on s'ha previst la canalització de l'aigua d'aquest tram d'autovia de quatre quilòmetres és molt ample i que després desemboca en un barranc on els tubs són massa estrets per absorbir el volum quan hi hagi precipitacions importants. En algun cas es dóna la circumstància que la canalització finalitza a la mateixa finca de fruiters. El diputat de Democràcia i Llibertat (DL) per Lleida, Toni Postius, ha lamentat la situació i ha anunciat la presentació d'una proposició no de Llei que també inclourà la petició d'un accés a l'autovia des de Rosselló.

Els pagesos i veïns de la zona coneguda com el Secà de Torrefarrera estan preocupats per la manera com s'estan desenvolupant les obres dels desguassos de l'autovia A-14 que s'està construint a molts pocs metres. Segons l'alcalde de Torrefarrera, Jordi Latorre, l'autovia preveu un sistema de canalitzacions que ha d'absorbir l'aigua de pluja de 4 quilòmetres, des del punt on hi ha l'aeroport d'Alguaire, a més a més de tot el que es reculli dels talussos paral·lels a la via. La via transcorre per un lleuger pendent que va fins a Lleida i la canalització que s'està fent és molt més ampla que el punt del barranc per on ha d'anar a parar tot a l'aigua.

Això els fa suposar que quan plourà molt no hi haurà suficient pas d'aigua i per tant es produiran inundacions. De fet, des del passat novembre ja hi ha hagut alguna incidència amb finques inundades i arbres fruiters que han mort per excés d'aigua, ha assegurat Latorre.

Per la seva banda, Josep Maria Tersa, un dels pagessos afectats per aquesta situació, ha lamentat que estan ''desemparats'' davant els càlculs que s'han fet ''només pensant en l'autovia'' ja que quan els ho comenten als responsables d'obra els diuen que no és el seu problema. En aquest sentit, es dóna la circumstància que fins hi tot hi ha un desguàs que surt de l'autovia que mor directament a una finca de fruiters. Els pagesos no s'ho expliquen i estan convençuts que aquí tindran ''problemes greus''.

''Marca Espanya''
El diputat de DL per Lleida, Toni Postius, ha fet una visita amb els alcaldes, pagesos i veïns a la zona i ha anunciat que presentaran una proposició no de Llei al Congrés per tal que s'esmeni aquesta situació de ''dèficits i mancances en les canalitzacions''. Segons Postius, la manera en com s'està desenvolupant aquesta obra, amb més de 20 anys de retard i amb ''deslleialtat al territori'', és una model de l'anomenada ''marca Espanya''.

Postius també ha lamentat que la gent del territori s'ha d'acabar assabentant pels mitjans de l'evolució dels treballs i ha demanat a Foment que s'escoltin aquestes reivindicacions. A més a més, en la proposta no de Llei, DL inclourà la demanda de construcció d'un accés a l'autovia des de Rosselló, que inicialment estava previst però que es va acabar traient del projecte per falta de pressupost. L'alcalde d'aquest municipi, Josep Abad, ha lamentat que sinó es fa l'accés, les empreses de la zona hauran d'anar a buscar l'autovia per Alguaire o Torrefarrera, amb la pèrdua de temps que això els suposarà.


Comentaris

envia el comentari