Catalunya Diari

Institucions i entitats exigeixen a Foment el rescat de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc

Institucions i entitats exigeixen a Foment el rescat de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc| Redacció - Fotografia: Ajuntament de les Borges Blanques

 



L’acte, que ha tingut lloc aquest matí a la Casa de la Cultura de les Borges Blanques, ha estat conduït pel pilot Isidre Esteve, i ha finalitzat amb la lectura i signatura de la declaració de Montblanc-les Borges Blanques-Lleida, que insta al Ministeri de Foment a garantir una gestió més eficient i segura de la N-240 i a millorar la connectivitat entre les comarques de Lleida i de Tarragona en benefici del seu desenvolupament econòmic i de la competitivitat empresarial. Aquesta declaració també considera el rescat de la concessió del tram Montblanc-Lleida de l’AP-2 com a solució immediata a la problemàtica de la N-240 i demostra que és econòmicament molt més viable que la construcció d’una nova autovia, ja que el rescat tindria un cost de 115 milions d’euros, davant dels més de 300 milions d’euros que costaria fer un nou vial.  
 
Més d’un centenar de persones, entre representants de la societat civil i empreses que recolzen aquesta iniciativa, a més dels integrants de les diputacions de Lleida i Tarragona i d’alcaldes del territori, han pres part en l’acte reivindicatiu convocat per les Cambres de Comerç de Reus i Lleida, el Col·lectiu Conca 22, l’Ateneu Popular Garriguenc i la Plataforma Prou morts a la N-240, integrada pels ajuntaments d’Artesa de Lleida, Puigverd de Lleida, Torregrossa, Juneda, les Borges Blanques, Vinaixa i el Consell Comarcal de les Garrigues.
 
L’acte ha comptat amb la participació del president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; l’alcalde de les Borges, Enric Mir, el president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà; el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Joan Simó; l’alcalde de Lleida, Àngel Ros; l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu; l’alcalde de l’Espluga de Francolí i representant de la Diputació de Tarragona, David Rovira, i Ramon Queralt, membre de l’Ateneu Popular Garriguenc, a més de nombroses personalitats polítiques del territori. MIr ha iniciat els parlaments explicant que l’acte "pretén forçar a l’empresa concessionària i a Foment a buscar solucions immediates, ja que el territori i les persones que hi viuen pateixen diàriament aquesta deficiència inadmissible tant a nivell de seguretat com econòmic". L’alcalde de les Borges també ha fet incís en el fet que "tenim mitjans a l’abast i alternatives factibles", fent referència al fet que aquest tram és l’únic de l’eix Tarragona-Sant Sebastià que compta amb una altra via d’alta capacitat en paral·lel, com és l’AP-2, "per la qual cosa entenem que és hora de dir prou a la carretera de la vergonya".
 
Seguidament Queralt ha presentat els antecedents de la problemàtica de la carretera N-240, una via on en els últim cinc anys s’han registrat 176 accidents amb un balanç de 21 víctimes mortals i 32 ferits greus. Al seu torn els presidents de les Cambres de Comerç de Reus i de Lleida, Isaac Sanromà i Joan Simó, respectivament, han apostat per donar prioritat a aquest eix, ja que "el no fer res té costos: la pèrdua de competitivitat empresarial i l’elevada accidentalitat", ha explicat Sanromà, que també ha instat a "renovar aquest compromís i aquesta constància per tal d’assolir els objectius que necessiten les persones i empreses a les què represente"”. Per la seva part, Simó ha reclamat "una solució urgent" i ha advertit "que no s’ha de malbaratar recursos construint una via en paral·lel a l’existent, sinó que el que cal és alliberar el peatge de l’AP-2".
 
Finalment el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé ha afirmat que "ha arribat l’hora de deixar de reivindicar, perquè el que cal és exigir" i ha donat tot el seu suport per tal d’evitar "aquesta elevada sinistralitat i aconseguir una alternativa aquest tram tercermundista, una connexió segura i fàcil que donaria més viabilitat econòmica al territori".
 
Per la seva banda, l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha afirmat que l’eix entre Lleida i Tarragona "és l’eix que marca la nostra identitat des d’un punt de vista econòmic" i ha insistit en què la prioritat són les persones, amb l’exigència de vetllar per la seva seguretat. El debat, ha explicat, s’ha d’aturar i fer la desafectació i l’alliberament com a prioritat i, a partir d’aquí, buscar les alternatives econòmiques que més contribueixin al millor desenvolupament dels sectors econòmics.



Comentaris

envia el comentari