Catalunya Diari

La Generalitat converteix l'antic aeròdrom en l'aeroport d’Andorra-la Seu

La Generalitat converteix l'antic aeròdrom en l'aeroport d’Andorra-la Seu| Redacció - Fotografia: Generalitat de Catalunya

 

L’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell ha iniciat aquest dijous la seva etapa com a aeroport comercial, un cop completat el procés per a convertir la instal·lació, fins ara aeròdrom privat, en aeroport públic i comercial. D’aquesta manera, les instal·lacions ja poden rebre vols turístics, de passatgers, de mercaderies, correus o aerotaxis.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presidit l’acte de posada en servei després que la Generalitat, que és la propietària de l’aeroport, hagi invertit un milió d'euros per assolir els requeriments necessaris per convertir-lo en comercial. Les principals actuacions que s’han dut a terme han estat:
Dotació dels mitjans (materials i humans) necessaris per la prestació del servei de salvament i extinció d’incendis a l’aeroport.
- Inversió en equips de seguretat: arcs de seguretat i escàner.
- Instal·lació d’una estació meteorològica aeronàutica automatitzada que faciliti informació als pilots.
Implantació d’un Servei d’Informació en Vol en Aeròdrom (AFIS).
- Estudi de seguretat associat a la disponibilitat del Servei d’Informació de Vol d’Aeròdrom (AFIS).
 
Característiques tècniques de l’aeroport
L’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell disposa de:
- Pista: 1.267 (pista útil) x 28 metres.
- Plataforma estacionament: 80.000 metres quadrats,
- Aparcament exterior per a vehicles.
- Edificis:
· Edifici terminal (oficines de l’aeroport, restaurant i oficines).
· Edifici EPIE (equip de primera intervenció i emergències).
· Edifici polivalent.
· Central elèctrica.
· Hangars.
 
Nous serveis comercials
A partir d’ara, a l’aeroport no solament poden aterrar avionetes privades, sinó que també poden fer-ho avions de capacitats superiors que transportin passatgers o mercaderies. D’aquesta manera, s’amplia l’activitat d’aquest aeroport, que podrà rebre avions amb capacitat per a 40 persones, característics de companyies que efectuen rutes regionals, bé amb vols regulars o xàrters.
 
La instal·lació també pot rebre aviació corporativa i/o aerotaxis, avions destinats a transportar de manera privada a passatgers, amb un estalvi de temps i una flexibilitat que no dóna l’aviació regular. Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport pot garantir una major rapidesa en els lliuraments, en una zona on fins ara només s’accedeix per carretera.
 
La infraestructura, doncs, ofereix cobertura a qualsevol tipus d’aviació comercial que hi vulgui aterrar: handling, AFIS, servei meteorològic, seguretat, bombers, combustible, entre altres, a més de serveis com restaurant/cafeteria i lloguer de cotxes durant tots els dies de la setmana. En aquest sentit, l’aeroport ha rebut més d’una desena de peticions de diverses companyies aèries, així com d’aviació executiva i aerotaxis, interessades en volar des de la Seu d’Urgell, de l’estat espanyol, d’Andorra i altres països europeus.
 
Per tal de poder acollir passatgers de fora de l’espai Schengen, Aeroports de Catalunya ja ha iniciat els tràmits amb el Ministeri de l’Interior i altres organismes implicats amb l’objectiu d’instal·lar un punt d’inspecció fronterer.
 
Acord de gestió de l’aeroport entre Catalunya i Andorra
La Generalitat de Catalunya i el Govern d’Andorra col·laboraran en la gestió i la promoció de l’aeroport, així com en la cerca d’operadors, amb l’objectiu que esdevingui un revulsiu per al territori. La gestió i explotació de l’aeroport continuarà a càrrec de la Generalitat, a través d’Aeroports de Catalunya, mentre que el Govern d’Andorra aportarà el 50% del dèficit d’explotació de la infraestructura, fins a un màxim de 300.000 euros, així com una part variable en funció del nombre de passatgers que arribin a l’aeroport en vols comercials.
 
L’acord, que es formalitza aquest dijous amb la signatura d’un conveni entre el conseller Santi Vila i el ministre d’Economia i Territori del Govern d’Andorra, Jordi Alcobé, també preveu crear una comissió mixta formada per tres representants dels dos governs. La presidència i la secretaria de la Comissió seran exercides respectivament de forma rotatòria i anual per un dels representants de la Generalitat de Catalunya o del Govern d’Andorra. El conveni té una vigència de cinc anys.


Comentaris

envia el comentari