Catalunya Diari

L'helicòpter del Servei Català de Trànsit intensificarà els controls per detectar i sancionar l'ús del mòbil al volant

L'helicòpter del Servei Català de Trànsit intensificarà els controls per detectar i sancionar l'ús del mòbil al volant| ACN - Fotografia: Generalitat de Catalunya

 

El Departament d'Interior comença una ofensiva contra l'ús del mòbil al volant amb una intensificació "dels controls per aire i per terra". Així ho ha anunciat el conseller Jordi Jané en la presentació aquest dimecres del paquet de mesures per combatre la sinistralitat viària, que va repuntar l'any passat. 

L'helicòpter del Servei Català de Trànsit (SCT) prioritzarà "de forma sistemàtica" els controls per detectar i sancionar els conductors que utilitzin el mòbil i també s'instal·laran més càmeres de control a les carreteres amb aquesta finalitat. Jané ha revelat que ja estan demanant a les operadores si els conductors implicats en un accident mortal o amb ferits greus estaven utilitzant el mòbil i aquesta és una pràctica que volen potenciar. Contra l'excés de velocitat, s'incorporaran al llarg de l'any nou radars mòbils i dinou radars per tram.
 
"Des de l'helicòpter es veu perfectament si un conductor utilitza el mòbil, el cotxe i la matrícula. Per tant, els veurem i els denunciarem", ha avisat el conseller des de l'heliport del Servei Català de Trànsit (SCT), on ha presentat aquest dimecres les mesures de xoc per combatre la sinistralitat viària. 261 persones van morir en accidents de trànsit a Catalunya, en zona urbana i interurbana, el 2015, una xifra que representa un augment del 13,5% el respecte al 2014. El conseller s'ha mostrat "molt preocupat" davant les dades de sinistralitat i ha posat èmfasi en l'ús del mòbil. "És molt perillós i en aquets moments representa la primera causa de morts o ferits greus a Catalunya", ha alertat. El 31% dels accidents amb persones mortes i ferides greus a les carreteres catalanes el 2015 van ser a causa de les distraccions. 
 
L'helicòpter del SCT, que surt com a mínim una vegada al dia durant tot l'any, es dedicarà a controlar "de forma sistemàtica" els conductors que utilitzen el mòbil. Fins ara, els vols d'inspecció viària vigilaven "de manera puntual" aquestes infraccions, però ara "hi focalitzaran l'atenció", ha precisat Jané. Durant aquests vols, el SCT i els Mossos d'Esquadra localitzen a través d'una càmera conduccions temeràries, com per exemple motocicletes circulant pel voral o per sobre del zebrat o bé qui no porta el cinturó de seguretat. Aquestes infraccions queden enregistrades i són la prova per a la denúncia. El titular d'Interior ha explicat que també col·locaran càmeres de control a les carreteres que fotografiaran l'ús del mòbil mentre es condueix.
 
Jané ha explicat que els Mossos d'Esquadra demanen autorització judicial perquè les operadores de telefonia mòbil comuniquin si el conductor implicat en un accident greu estava utilitzant el mòbil en el moment del sinistre. Aquesta és una altra de les pràctiques que Interior vol intensificar. "El conductor ha de saber que si escriu un whatsapp i provoca la mort d'una persona, la seva conducta tindrà una conseqüència penal d'intencionalitat, ja que canvia el tipus penal per un dol eventual i no involuntari", ha avisat Jané. 
 
Un altre dels cavalls de batalla és l'excés de velocitat. S'incorporaran nou radars mòbils de nova tecnologia i s'instal·laran deu radars per tram a l'estiu i nou més a finals d'any. El conseller ha assenyalat que aquests aparells s'instal·laran en punts on s'hagin produït accidents greus. A Catalunya hi ha ara com ara 187 radars fixos, dels quals 176 són radars de punt i 11, de tram. 
 
També augmentaran fins a 14 les campanyes preventives i integrals de les policies de Trànsit de Catalunya. Es tracta de controls intensius i massius que duren almenys una setmana i en què es vigilen els principals factors de risc que concorren en l'accidentalitat: velocitat excessiva o inadequada; les distraccions; consum d'alcohol, drogues o psicofàrmacs i l'ús d'elements d'assegurat passiva, com el casc, cinturons o sistemes de retenció infantil. 
 
Les demarcacions de Tarragona i Lleida: vigilància específica 
Es vigilaran de forma específica les demarcacions de Tarragona i Lleida, on s'activaran campanyes de forma més dinàmica. Tarragona ha registrat una alta sinistralitat mortal amb un augment de més del 60% el 2015 respecte al 2014 i només una reducció al voltant del 8% del 2010 al 2015. Per la seva banda, Lleida ha tingut un increment en la xifra de morts i ferits greus d'un 23,93 % respecte a l'any anterior i un augment del 15,43% en el període 2010-15. 



Comentaris

envia el comentari