Catalunya Diari

Seguiran tallant l'AP-2 entre Borges i Soses per boira, "quan no hi ha més remei que fer-ho"

Seguiran tallant l'AP-2 entre Borges i Soses per boira, "quan no hi ha més remei que fer-ho"| ACN - Fotografia: @flarrossa

El protocol acordat entre els Mossos d'Esquadra, el Servei Català del Trànsit (SCT) i Abertis que preveu el tancament de l'AP-2 entre les Borges Blanques i Soses en cas de boira molt intensa i el desviament dels vehicles per l'N-240 es mantindrà, tot i que s'aplicarà només "en aquelles ocasions en què no hi hagi més remei que fer-ho".

Després de reunir-se al Consell Comarcal de les Garrigues amb alcaldes de la zona i representants dels Mossos d'Esquadra, la directora del SCT ha explicat que es mantindrà el protocol que preveu el tall del trànsit a l'AP-2, en el tram entre les Borges Blanques i Soses, i el desviament dels vehicles per l'N-240 en cas que la visibilitat a l'autopista sigui inferior a 75 metres, tot i deixar clar que la mesura només s'activarà "quan no hi hagi més remei que fer-ho". La reunió s'ha celebrat arran de les crítiques expressades pels alcaldes dels municipis que integren la plataforma Prou morts a l'N-240 en relació a aquest protocol acordat entre els mossos, el SCT i Abertis.

Domènech ha afirmat que el desviament dels vehicles de l'AP-2 per l'N-240 en cas de boira molt intensa és una mesura "provisional" a l'espera de millores en l'N-240, tal com segueixen reclamant els alcaldes a Foment. La directora del SCT ha explicat que s'ha pogut determinar que en els episodis de boira a l'AP-2 aquest fenomen és més intens per les característiques orogràfiques per on discorre l'autopista que a l'N-240. Aquest fet provoca que l'autopista "es torni molt més perillosa que l'N-240" i per això ha defensat la necessitat de seguir activant el protocol.

Tot i això, la directora del SCT ha assegurat que s'han implementat diferents mesures a l'AP-2 com ara la senyalització del tram entre les Borges i Soses on es dóna amb més intensitat el fenomen de la boira i també s'han instal·lat elements reflectants cada 8 metres, quan l'habitual en autopistes és que estiguin a una distància de 32 metres. Així mateix, Domènech ha anunciat que es reubicarà el radar que hi ha a l'AP-2 al terme de les Borges i se situarà a la zona de Castelldans –on s'han registrat diferents accidents múltiples per la presència de boira intensa- i l'adquisició de dos nous visibilimetres per poder detectar i actuar amb major celeritat en cas de boira, que s'afegiran al que ja funciona actualment a la zona.

Per la seva part, el president del Consell Comarcal de les Garrigues i alcalde de Juneda, Antoni Villas, ha expressat la "solidaritat" del territori amb la mesura que preveu el desviament dels vehicles de l'AP-2 cap a l'N-240, tenint en compte que s'ha demsotrat una major presència de boira a l'autopista que a l'N-240. "Hem d'acceptar que si hi ha un perill més gran a l'autopista, l'N-240 ha de servir de via de solució puntual", ha dit, malgrat remarcar que aquesta carretera ja està "sobreexplotada" i que acumula diversos accidents mortals entre Lleida i les Borges Blanques.

El 2 de desembre del 2015 es va aplicar per primera i única vegada fins al moment el protocol i es van tancar 41 quilòmetres de l'AP-2, entre Aitona (Segrià) i les Borges, a la circulació de tots els vehicles, que van ser desviats per l'A-2, en sentit Barcelona, i per l'N-240, en sentit Saragossa.

Altrament, Domènech ha expressat el suport del SCT als ajuntaments afectats per conèixer quina és l'afectació que pot ocasionar als vehicles que circulen per l'AP-2 les emissions de fums provinents de la fàbrica d'oliasses General d'Olis de les Borges Blanques, especialment quan hi ha boira, ja que un estudi encarregat per Territori i Sostenibilitat al Servei Meteorològic de Catalunya i que s'ha presentat als alcaldes no aporta resultats concloents al respecte.


Comentaris

envia el comentari