L’ús de la bicicleta elèctrica està en auge a Barcelona i ja suposa un 42,4% del total que circulen pels carrils bici, segons un estudi del Bicicleta Club de Catalunya (BACC). En canvi, l’ús del patinet va a la baixa per primera vegada en els darrers anys, situant-se en un 22,42%. L’estudi analitza la mobilitat quotidiana en bicicleta i patinet elèctric entre setembre i octubre del 2024 en cinc ubicacions de la ciutat. Del total d’usuaris, el 77,7% són bicicletes, la xifra més alta registrada en totes les edicions, amb un increment de 5,2 punts percentuals en comparació amb la del 2023. Per tipologies, el 33% són bicicletes de tipus urbà, el 29,8% correspon al Bicing, el 22,3% a patinets elèctrics i el 13,4% a bicicletes plegables.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
A les cinc ubicacions estudiades s’han comptabilitzat 11.322 passos en les franges analitzades -de 7.45 a 9.45 i de 17.45 a 19.45 hores-. Aquestes franges suposen aproximadament el 31% de la mobilitat activa en un dia laborable. Dels cinc carrils analitzats, el que acumula més passos és el de l’Avinguda Diagonal-Ganduxer (3.085), seguit del de Diagonal-Glòries (2.810), el de Diagonal Cinc d’Oros (2.128), el de Gran Via-Sant Roc (1.717) i el Meridiana-Aragó (1.583). Aquest estudi aporta 6.110 nous usos en les franges observades, ja que dels cinc punts només dos disposen de comptadors automàtics. Per això, l’estudi estima que 19.708 trajectes diaris no es registren en les estadístiques oficials. En funció de les dades de l’Ajuntament de Barcelona, aquest nombre equival a un 6,5% addicional de persones usuàries.
Preferència pel Bicing elèctric i baixada del patinet
Pel que fa al Bicing, nou de cada deu usuaris opten per la versió elèctrica, tot i que només representa el 56% de la flota. Pel que fa al patinet elèctric, s’havien registrat increments moderats però des del 2023 la quota va a la baixa. Així, el 2018 representaven el 9% del total de vehicles als carrils bici i va pujar fins al 32,14% el 2022, el 2023 en canvi ja va baixar al 27,46%. El BACC ho relaciona amb la prohibició de pujar aquest tipus de vehicles al transport públic i al “fort enfocament” sancionador de la Guàrdia Urbana sobre aquest vehicle.
Si es comparen els vehicles per si són elèctrics o mecànics, el 42,42% fa servir bicicleta elèctrica, el 35,16% mecànica i el 22,42% patinet elèctric. Això, confirma que la bicicleta elèctrica continua expandint-se: passa del 18,6% el 2021 al 42,2% el 2024. Tot i això, en les bicicletes urbanes, la propulsió mecànica continua predominant: 31,9% enfront del 10,9% elèctriques.
Bretxa de gènere
L’estudi també apunta que existeix una bretxa de gènere ja que només el 32,03% dels usuaris dels carrils bici són dones, amb petites variacions segons la ubicació. Des del 2021 aquesta bretxa no ha registrat canvis significatius, ja que llavors se situava en el 35,6%. Si només s’observa el grup de bicicletes, la bretxa presenta un patró similar, amb algunes millores en els trajectes matinals. La bretxa de gènere és en aquest cas del 32,8%, quan el 2021 era del 35,31%.