Els metges de tot l’Estat han iniciat aquesta setmana quatre dies seguits de vaga. Una mobilització que coincideix de ple amb una forta onada de grip i altres virus respiratoris que està tensionant els centres d’atenció primària i les urgències hospitalàries. El col·lectiu protesta contra el projecte de nou Estatuto Marco, la norma que regula les condicions laborals del personal sanitari. I reclama disposar d’un estatut propi que reconegui les especificitats de la professió mèdica.
Tot i que el preavís de vaga es va fer a l’octubre, la coincidència amb l’actual repunt epidèmic ha encès l’alerta sobre l’impacte assistencial. Des de la CESM i el SMA asseguren que el Ministeri de Sanitat ha ofert “millores insuficients” per frenar la protesta. Reclamen que les condicions professionals del metge siguin negociades pels mateixos facultatius i no per representants sindicals generals.
Les condicions precàries en què treballen els metges
Víctor Pedrera, secretari general de CESM, defensa que “la societat coneix de sobres les condicions precàries en què treballen els metges” i afirma que els pacients “entenen la necessitat” de la vaga. Així i tot, critica que les comunitats autònomes han fixat serveis mínims del 50%. Per por a un seguiment massiu en plena campanya de grip i a les portes de Nadal.
Als centres de salut, la pressió assistencial ja s’havia disparat les darreres setmanes. Grip, Covid-19 i bronquiolitis s’estan propagant amb força i molts professionals temen que la vaga provoqui col·lapse i derivacions massives a urgències. Leovigildo Ginel, coordinador de Respiratori a Semergen, adverteix que l’aturada generarà llargues esperes i acumulació de tasques. “Després de la vaga ens trobarem un volum de feina enorme, no només de pacients, sinó de burocràcia: baixes, altes i tràmits que es multipliquen en aquesta època”.
La tensió també preocupa per l’augment potencial d’agressions verbals i físiques. Ginel alerta que la imatge del metge pot veure’s danyada quan els pacients trobin consultes tancades o llargues cues: “La població respecta el metge, però quan arriba i no hi és, la percepció canvia”.
Els professionals recorden que la vaga s’ha convocat per reivindicacions urgents: jornades de fins a 70 o 80 hores setmanals, hores de guàrdia mal remunerades i no cotitzades, i una sobrecàrrega que creix any rere any.
A les urgències hospitalàries, el panorama és crític
A les urgències hospitalàries, el panorama és crític. Juan González del Castillo, coordinador del Grup d’Infeccions de SEMES, assenyala un increment del 20% en l’atenció per grip, especialment per la circulació de la variant K de la grip A, considerada de transmissió molt ràpida. Tot i que no sembla més greu, sí que està enviant molts més pacients als hospitals. En persones vulnerables, sobretot majors de 80 anys, la malaltia pot ser letal, amb una mortalitat del 5%.
La conseqüència immediata de la vaga serà, segons els experts, més saturació a les urgències, menys altes hospitalàries i menys llits disponibles. L’última setmana, la incidència de virus respiratoris ha arribat als 643 casos per cada 100.000 habitants, i les previsions indiquen que continuarà pujant.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







