El tram de la T-314 entre Cambrils i Reus torna a situar-se com la carretera amb més risc d’accident de Catalunya per segon any consecutiu. Així ho revela la 22a edició del Mapa de risc de la xarxa viària elaborat pel RACC, que també alerta d’un increment general de la sinistralitat a les carreteres de la demarcació de Tarragona.
Segons l’informe, durant el període 2022-2024 els accidents greus i mortals han crescut un 11,5%, mentre que la mobilitat només ho ha fet un 5,6%. Aquesta diferència ha provocat un augment del risc d’accidentalitat d’un 4,9%, una evolució que els responsables de l’estudi qualifiquen de “no desitjada”.
La carretera del Parc Samà
La T-314, coneguda com la carretera del Parc Samà, encapçala el rànquing de vies més perilloses, en part per un accident mortal registrat el 2024. Tot i que s’hi han impulsat millores recents, el tram continua sent el més conflictiu del país. També destaquen amb risc elevat altres vies com la TP-7225 entre Reus i el Morell o la C-37 entre Valls i el Pont de l’Armentera.
L’estudi ha analitzat més de 1.200 quilòmetres de carreteres interurbanes, que concentren el 76% dels accidents greus i mortals. En total, s’hi han registrat 97 sinistres amb víctimes greus o mortals, amb 30 persones mortes i 97 ferits greus.
Un altre punt negre destacat és el tram de la T-11 entre Tarragona i Reus, que acumula el nombre més gran d’accidents. Aquesta via registra una intensitat mitjana de 25.000 vehicles diaris, fet que incrementa el risc. Per territoris, les comarques del Baix Camp, Tarragonès i Baix Penedès concentren el 80% dels trams amb més perillositat. A més, el 21% de la xarxa viària presenta un risc alt o molt alt, deu punts més que en el període anterior.
El focus en el tipus de via
L’informe també posa el focus en el tipus de via. Les carreteres convencionals, d’un sol carril per sentit, acumulen tots els trams amb risc elevat. De fet, la probabilitat de patir un accident greu o mortal en aquestes vies és quatre vegades superior a la de les carreteres desdoblades.
Els vehicles pesants i les motocicletes també preocupen. Els camions estan implicats en més del 40% dels accidents greus a l’AP-7, mentre que les motos apareixen en el 35% dels sinistres amb víctimes greus o mortals, una proporció molt superior al seu volum de trànsit. Davant aquestes dades, el RACC insisteix en la necessitat d’inversions estructurals i mesures de seguretat per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària a Catalunya.










