Societat

Confirmat: Els radars redueixen els accidents a les carreteres catalanes

Del 2002 al 2023 s'han estalviat 1.610 accidents, 372 greus, segons un estudi de la Generalitat

Comparteix

radar
Imatge d'arxiu d'un radar / LleidaDiari.cat

Els radars de velocitat instal·lats a la xarxa viària catalana han contribuït de manera decisiva a reduir la sinistralitat a les carreteres. Segons un estudi del SCT, aquests dispositius han permès disminuir un 31% els accidents amb ferits. I un 20% els accidents amb víctimes greus o mortals entre els anys 2002 i 2023.

L’informe, encarregat per la Generalitat, quantifica que s’han evitat un total de 1.610 accidents amb ferits. Dels quals 372 han estat greus o mortals. A més, la recerca constata que els radars no generen un efecte contrari —com ara més col·lisions abans o després del dispositiu—. I que el seu impacte positiu augmenta amb el temps, arribant a reduccions del 50% a partir del dotzè any de funcionament.

Els radars, una eina clau per a la seguretat viària

Des de la seva implantació a principis dels anys 2000, els radars fixos senyalitzats s’han convertit en una de les eines més efectives per combatre l’excés de velocitat. Una de les principals causes d’accidents mortals. Actualment, Catalunya compta amb 131 radars fixos de punt repartits per les seves principals vies. Tot amb l’objectiu de reduir la velocitat mitjana dels vehicles i millorar la seguretat global.

Segons fonts del SCT, “la presència d’un radar no només fa que els conductors redueixin la velocitat en aquell tram concret. Si no que genera un efecte dissuasiu i educatiu que perdura en el temps”. L’estudi demostra que aquest efecte no només és immediat, sinó que es manté estable durant els anys posteriors a la instal·lació.

Impacte positiu sostingut en el temps

L’anàlisi de les dades recollides entre 2002 i 2023 indica que, amb el pas dels anys, l’efecte positiu dels radars s’intensifica progressivament. A partir del dotzè any de la seva instal·lació, els trams controlats poden arribar a registrar una reducció del 50% dels accidents.

D’altra banda, aquest resultat reforça la importància de mantenir i ampliar la xarxa de radars com a eina de prevenció i seguretat viària. Especialment en els punts negres o trams amb històrics d’alta sinistralitat.

Més seguretat, menys víctimes

Segons el Servei Català de Trànsit, la implantació dels radars forma part d’una estratègia global per reduir les víctimes a les carreteres catalanes. Inclou campanyes de conscienciació, controls de velocitat, alcohol i drogues, i millores en la infraestructura viària.

Paral·lelament, el balanç positiu dels radars confirma que aquestes mesures han estat decisives per salvar vides i reduir les lesions greus. Entre 2002 i 2023, el conjunt d’actuacions coordinades per l’SCT ha contribuït a reduir la mortalitat viària de manera sostinguda. Tot i l’augment del parc de vehicles i del volum de desplaçaments.

Un model a seguir

El cas de Catalunya s’ha convertit en una referència dins de l’Estat espanyol pel seu enfocament integral en seguretat viària. Amb 131 radars fixos i una política de control basada en la prevenció, el país consolida el seu compromís amb la reducció d’accidents i víctimes.

Finalment, la Generalitat preveu continuar ampliant la xarxa de radars i reforçar-ne la presència en zones de risc elevat. Amb l’objectiu de seguir reduint la sinistralitat i avançar cap a una mobilitat més segura i responsable a totes les carreteres catalanes.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

T’interessa: Proposen un nou permís de treball de fins a 15 dies
Insostenible: Més d’un terç dels lloguers a Espanya superen els 1.500 euros

Últimes Noticies

També et pot interessar