El setembre de 2026 ha estat el més càlid des que es tenen registres a Catalunya, segons l’anàlisi climàtica del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat). El mes ha estat especialment excepcional a les zones més elevades del país i durant la primera setmana, quan les temperatures van superar els 40 graus a diversos punts de Ponent i de la vall de l’Ebre.
El rècord absolut del mes es va registrar a Vinebre, a la Ribera d’Ebre, amb 42,5 °C. És la temperatura més alta mesurada mai a Catalunya durant un setembre i supera els 41,6 °C assolits a la mateixa estació l’any 2016.
L’episodi de calor dels primers dies de setembre va ser especialment extens. Entre l’1 i el 8 de setembre, una persistent falca anticiclònica sobre la Mediterrània occidental va afavorir temperatures excepcionalment altes. De fet, 111 de les 128 estacions automàtiques del Meteocat amb més de 20 anys de dades van superar el seu rècord de temperatura màxima de setembre.
Rècords de calor i nits tòrrides
L’Observatori Fabra de Barcelona també va batre el seu rècord de setembre en nou ocasions. La nova màxima queda establerta en 35,5 °C, registrada el 5 de setembre. A més, la temperatura mitjana mensual ha estat de 25 °C, per sobre de l’anterior rècord, corresponent al setembre de 1987, amb 23,6 °C.
Les nits també han estat extraordinàriament càlides. A Barcelona – Can Bruixa es van registrar sis nits tòrrides consecutives, amb mínimes iguals o superiors als 25 °C. En el conjunt del 2026, aquesta estació ha acumulat 65 nits tòrrides, per sobre de les 51 de l’any 2003. A Portbou, la nit del 4 al 5 de setembre, la temperatura no va baixar dels 28,5 °C i va arribar a mantenir-se entre els 30 i els 32 °C durant diverses hores.
Un setembre sec a Ponent
Pel que fa a la pluja, el setembre ha estat sec o molt sec a la meitat occidental de Catalunya. A Raimat, al Segrià, només s’han recollit 0,6 mil·límetres, el registre més baix per a un setembre en els seus 38 anys de dades. En canvi, la Catalunya oriental ha tingut més episodis de tempestes i un comportament pluviomètric normal o plujós. Aquesta situació ha estat especialment destacada al litoral i prelitoral central, la plana interior gironina i diversos punts de la Costa Brava.










