Alerta de Greenpeace: els supermercats no s'allunyen de la cultura del plàstic

Greenpeace ha alertat que els esforços per reduïr el plàstic per part dels supermercats són insuficients
Els supermercats Mercadona, Aldi i Eroski
Fotomuntatge de les cadenes de supermercats Mercadona, Aldi i Eroski | La Coctelera

 

Segons una anàlisi que ha elaborat l'ONG Greenpeace, els supermercats no fan prou esforços per reduir la cultura del plàstic.

 

L'ONG conclou que el compromís de les principals cadenes de supermercats per reduir el plàstic no ha sigut prou ferm i que cap d’ells ha introduït les mesures necessàries per acomiadar-se dels envasos d’un sol ús o de plàstic.

 

En el rànquing que ha publicat Greenpeace, Eroski s’alça amb la millor puntuació com la marca que ha aconseguit una major reducció en l'ús del plàstic en els seus envasos, mentre que ‘El Corte Inglés’ en surt a la cua.

 

Els supermercats amb més consciència mediambiental

 

L’estudi que ha elaborat Greenpeace afirma que les solucions que han aplicat els supermercats han estat canviar els envasos de plàstic per altres d’un sol ús o reduir-ne el gruix, cosa que fa que també segueixin contaminant i que per tant, les mesures no hagin esdevingut satisfactòries.

 

Altres marques s’han limitat a l’acord de la patronal contra el plàstic, cosa que segons l’ONG alenteix els avenços individuals.

 

Al capdamunt de la llista: Mercadona, Eroski i Aldi

 

Tot i que segons ha valorat Greenpeace, totes les propostes són insuficients, els supermercats Aldi, Eroski i Mercadona són qui han fet les accions més positives, mentre que, els pitjors valorats són ‘Alcampo’ i ‘El Corte Inglés’.

 

 

ranking de supermercats segons la seva petjada plàstica
Rànquing de supermercats segons la seva petjada plàstica | Greenpeace
 

 

 

El foment de la venda a granel, així com l’eliminació de les bosses d’un sol ús són alguns dels trets avaluats pel rànquing de l'ONG.

 

Eroski ha adquirit el compromís de reduir com a mínim, un 20% les tones de plàstics d’un sol ús utilitzats actualment de cara al 2025; en el cas del LIDL també s’ha compromès a la reducció d’un 20% de tots els seus plàstics el 2025.

 

Els productes d’un sol ús contaminen el medi ambient

 

La majoria de supermercats han optat per reduir el gruix dels seus envasos o substituir-los per altres d’un sol ús, cosa que no evita seguir contaminant el medi ambient.

 

Segons Greenpeace, els supermercats s’emparen en la falta de legislació o altres raons com la rapidesa dels clients i la seguretat alimentària.

 

Alba García, responsable de la campanya de plàstics de Greenpeace, ha reclamat als supermercats mesures més ambicioses i més transparència, instant-los a publicar cada any les quantitats que gasten en plàstics i les que pensen reduir.

 

fruites i verdures en bosses de plàstic
La gran majoria de fruites i verdures que comprem venen en bosses i envasos de plàstic | Greenpeace

 

 

El paper de les empreses

 

Greepeace ha explicat que de la reunió que van tenir recentment amb la patronal d’hipermercats ANGED i de supermercats ACES, va esdevenir en un acord grupal poc ambiciós, conformant-se amb mínims que són insuficients.

 

Així, demana als supermercats crear una estratègia efectiva per a la reducció dels plàstics d’un sol ús de les seves estanteries, fomentant la reutilització o els envasos recarregables.

 

Substituir no és la solució

 

L’ONG a més, ha avisat que la substitució de plàstics per altres materials que siguin també d’un sol ús, siguin aquests compostables, reciclables o biodegradables, no suposa una solució al problema, ja que molts d’aquests materials, per molt que siguin 100% vegetals, poden tenir un gran impacte mediambiental.

 

Ha demanat també, que s’eliminin dels supermercats els plàstics utilitzats per comercialitzar fruita i verdura; de la mateixa manera recomana a les cadenes eliminar els plats, gots de plàstics i coberts i treballar amb els seus proveïdors conjuntament per avançar cap a un futur lliure d’envasos de plàstic i d’un sol ús.



Comentaris

envia el comentari