Catalunya Diari

Augmenten, i molt, les trucades demanant ajuda per crisis emocionals arran de la Covid-19

Ideació suïcida, malalties mentals, problemes relacionals i soledat no desitjada són alguns dels temes expressats.

El Telèfon de l'Esperança i el de Prevenció del Suïcidi van rebre un 52% més de trucades per crisis emocionals en els tres primers mesos de la pandèmia. En total, els dos números van atendre 55.948 el 2020, unes 150 diàries.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

La majoria de trucades provenen de Barcelona ciutat i el seu entorn. Les problemàtiques que s'expressen són principalment la ideació suïcida, les malalties mentals, els problemes relacionals, la soledat no desitjada, la salut física i la pobresa econòmica. Les dones són majoritàries en aquests serveis. 

Imatge d'arxiu d'assetjament
Pugen un 52% les trucades per crisi emocional als telèfons de l'esperança i contra el suïcidi en l'inici de la pandèmia | Pixabay

La majoria de trucades són de dones

L'anonimat en què es basa la metodologia dels dos telèfons no permet conèixer en profunditat les característiques de les persones que truquen, però a grans trets dibuixen uns perfils clars. En el cas del de l'Esperança, a banda de dones, la majoria són adults però majoritàriament de 18 a 39 anys i de més de 65. Són persones de tots els nivells socials, però gairebé la meitat tenen un nivell bàsic d'estudis. A més, la majoria no són actives al mercat laboral, ja sigui perquè estan de baixa, són jubilats o no tenen un treball remunerat. Gairebé la totalitat han estat atesos pels sistemes de salut o de serveis socials.


Pel que fa al Telèfon de Prevenció del Suïcidi, els perfils són similars. Les trucades de dones són majoritàries i aquesta majoria s'incrementa en el cas de dones amb conducta suïcida. També predominen les edats centrals, però la proporció de menors de 29 anys és més elevada que en l'altre servei i representa gairebé un terç del total. Són persones majoritàriament solteres, la meitat de les quals viuen soles.



En ambdós casos, hi ha un malestar personal que no troba en el seu entorn personal o social la confiança necessària per expressar-se i trobar consol. Els orientadors destaquen que aquesta gent troba aquest consol en una veu anònima, però que principalment els permet escoltar-se a si mateixos i verbalitzar tot el seu patiment


Els dos telèfons posen en valor el poder transformador de la conversa que ajuda a visualitzar les tensions i angoixes de la persona. El caràcter voluntari és un punt fort i l'anonimat tant de l'usuari com de l'orientador contribueix a generar un clima de confiança necessari per facilitar la ràpida manifestació del malestar intern.


Comentaris

envia el comentari