Neix El Coco, una nova app gratuïta que detecta els ultra processats

Imatge de l'app El Coco

Imatge de l'app El Coco | El Coco

 

Sabem el que realment estem comprant? Són tan saludables els productes que es publiciten així? El CoCo, és una start-up que neix d'aquestes inquietuds amb l'objectiu de lluitar perquè hi hagi més transparència per part dels fabricants d'aliments en la informació que donen sobre els seus productes, fomentant un consum més conscient i una societat més saludable. D'aquí el seu nom: El COnsumidor COnscient.

 

El CoCo és una app gratuïta que permet als consumidors conèixer la informació nutricional real dels aliments de forma senzilla i comprensible mitjançant l'escaneig del codi de barres que hi ha a l'envàs dels productes. Per això, s'utilitza el sistema científic de qualificació internacional de Nutriscore, que indica la qualitat nutricional dels productes en funció dels seus nutrients. S'ofereix al consumidor una classificació simplificada en l'àmbit visual del saludable o no que és un producte a través d'un semàfor de cinc colors. Sent el color verd el més saludable, associat a la lletra A, fins a arribar almenys saludable representat pel color vermell i la lletra E.

 

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

 

Informació sobre el grau de processament dels productes

A més, aporta informació sobre el grau de processament dels productes, a través del rànquing numèric conegut com a Nova, que enumera els productes des de l'u (gens processats) fins al quatre (productes ultra processats, no recomanables per a un consum continuat). D'aquesta manera ajuda als consumidors a identificar els ultra processats perquè puguin reduir el seu consum.

 

«La majoria dels consumidors no tenen coneixements sobre nutrició ni saben interpretar les taules nutricionals, cosa que dificulta molt avui en dia l'elecció de productes saludables al supermercat», assegura Jean Baptiste Boubault, l'emprenedor que ha posat en marxa aquest projecte.

 

«La publicitat ens confon amb eslògans que fan que productes amb una qualitat nutricional molt baixa, semblin bons per a nosaltres i es converteixin en el top vendes. Precisament d'aquí va sorgir la idea del CoCo, des de la meva pròpia experiència com a pare de família preocupat per l'alimentació dels meus fills davant la impotència de veure com la indústria ens tractava d'enganyar a costa de la nostra salut», afegeix.

 

 

  

Un projecte emprenedor i col·laboratiu

L'app està disponible per a AndroidiOS i compta amb una base de dades de més de 15.000 productes. El projecte sorgeix a Barcelona com una start-up autofinançada i independent en resposta a una demanda social que va en augment i que cada vegada està més preocupada per consumir aliments saludables.

 

El seu concepte està basat en l'economia col·laborativa. Així els mateixos usuaris poden ajudar a augmentar la base de dades de l'aplicació com una Wikipedia en la qual poden pujar la informació de productes d'alimentació que encara no estiguin catalogats. Un cop rebuda aquesta informació es revisa i s'analitza abans de posar-la al sistema que la tradueix automàticament a través dels algoritmes de Nutriscore i Nova. El seu fundador, Jean Baptiste Boubault, és un emprenedor amb catorze anys d'experiència en el sector digital a Barcelona. Anteriorment va posar en marxa altres dues start-ups a Espanya: Splio i PayFit.

 

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

 

Una eina útil als consumidors perquè puguin triar el que mengen

La fi d'aquesta aplicació és oferir una eina útil als consumidors perquè puguin triar el que mengen amb tota la informació en el seu poder, sense que es vegin confosos per la publicitat i el màrqueting enganyós que utilitzen les companyies. «És sorprenent que en un país com Espanya, reconegut per la riquesa de la seva dieta mediterrània, tinguem un 40% de nens amb sobrepès i obesitat. Això preocupa a molta gent i ha fet que saltin les alarmes», indica Boubault.

 

«Es tracta d'una preocupació social cada vegada més forta que es reflecteix en moviments com el Real fooding que emergeixen com un contra-poder a la indústria per fomentar la transparència en l'alimentació. En els últims anys m'he tornat a poc a poc més conscient de la responsabilitat que hem de tenir cap als nostres fills, cap a la societat i cap al medi ambient i El CoCo és una manera de posar el meu granet de sorra per canviar el nostre entorn», sentencia.