Catalunya Diari

El nou 'passaport sanitari' digital que volen començar a implementar les aerolínies

La mesura serviria per intentar pal·liar l'impacte causat per la caiguda de la demanda

Pla general d'una taulell de facturació d'equipatge de l'Aeroport del Prat amb pocs passatgers
Pla general d'un taulell de facturació d'equipatge de l'Aeroport del Prat amb pocs passatgers | ACN

Les aerolínies comencen a implementar Travel Pass, l'aplicació que ha desenvolupat l'Associació Internacional pel Transport Aeri (IATA, per les seves sigles en anglès) i que permet validar si un passatger ha estat vacunat de la Covid-19 o compleix amb els requisits d'entrada a un país determinat. L'aplicació, que funcionarà com un passaport sanitari, ja està sent utilitzada en companyies com Etihad Airways o Emirates, tot i que IATA pressiona perquè la seva implementació s'estengui a escala global. En una carta a la Comissió Europea, el lobby de les aerolínies va defensar que la posada en marxa d'una eina com Travel Pass és «urgent» per facilitar la mobilitat i recuperar els nivells de tràfic aeri previs a la pandèmia.

Malgrat la insistència del sector aeri, hi ha discrepàncies entre els diferents estats de la Unió Europea sobre l'ús d'un passaport de vacunació. Grècia ha estat el principal impulsor de la proposta, tot i que altres països com l'estat espanyol també hi donen suport. Per contra, altres com Alemanya, França, Bèlgica o Holanda demanen precaució i defensen que la posada en marxa d'un passaport sanitari «atorgaria més drets a uns ciutadans que d'altres».

En el cas d'Etihad, la companyia activarà l'aplicació en diferents vols que surtin d'Abu Dhabi durant el primer trimestre de 2021. Si la iniciativa té èxit, s'estendrà el seu ús a altres destinacions. Pel que fa a Emirates, Travel Pass estarà disponible per als passatgers que surtin des de Dubai, els quals podran compartir la seva prova covid-19 abans d'arribar a l'aeroport.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Una aplicació per recuperar el trànsit de passatgers

La voluntat de IATA és que l'ús de Travel Pass sigui voluntari, però l'associació ho considera un element «essencial» per recuperar el tràfic de passatgers. «El nostre objectiu és oferir a tots els governs la confiança de reobrir fronteres, basant-se sempre en dades verificades correctament», ha expressat el vicepresident de IATA, Nick Careen.

L'aplicació té com a objectiu emmagatzemar tots els documents que necessita cada passatger per entrar a un país determinat i, així, facilitar la tasca del personal dels taulells a l'hora de comprovar l'autenticitat dels documents. Per altra banda, Travel Pass també actuarà com una base de dades que permeti consultar els requisits que exigeix cada país per entrar. En cas que un passatger no compleixi amb els requisits sanitaris d'entrada, l'aplicació també facilitarà a l'usuari un llistat de laboratoris on fer-se testos i aconseguir els certificats necessaris.

Aena proposa reduir el preu del lloguer dels locals als aeroports fins al setembre

Aena ha plantejat als arrendataris dels locals dels aeroports de la seva xarxa reduir el preu del lloguer en un 50% fins al setembre d'aquest any amb l'objectiu de pal·liar les conseqüències econòmiques de la caiguda de la xifra de passatgers, segons va informar aquest dilluns el diari 'Expansión'. La proposta comprèn entre el 20 de juny passat, quan va decaure el primer estat d'alarma, i el setembre d'aquest any, de manera que inclouria els dos períodes estivals.

Fonts d'Aena han confirmat a l'ACN que s'estan estudiant amb els operadors mesures «amb l'objectiu d'afavorir el restabliment de l'activitat comercial i minimitzar l'impacte» causat per la pandèmia. Actualment, a l'aeroport del Prat hi ha 11 restaurants i 14 comerços oberts. Segons les mateixes fonts, la intenció és «ajustar els contractes a la situació de les parts, ambdues afectades per la pandèmia, de forma equilibrada».

A l'espera de tancar els resultats del 2020, fins al tercer trimestre Aena va tancar el tercer trimestre amb unes pèrdues acumulades de 107,6 milions d'euros a conseqüència de la caiguda de l'activitat per les restriccions en la mobilitat causades per la Covid-19. Per això, en el consell d'administració de l'octubre passat es va aprovar un nou incentiu extraordinari de recuperació d'operacions per adaptar-se a les actuals circumstàncies del mercat i que consistia a incentivar, fins al 31 de març, les operacions sempre que la línia recuperi un 20% de la seva activitat amb relació a la temporada d'hivern anterior.

Concretament, les empreses rebran el reemborsament en la tarifa mitjana mensual d'aterratge equivalent al percentatge de recuperació de les operacions fetes a la xarxa d'Aena, independentment del nombre de passatgers que transportin.


Comentaris

envia el comentari