Trànsit aposta per les noves tecnologies per reduir la sinistralitat a les carreteres

El Servei Català de Trànsit (SCT) aposta clarament per les noves tecnologies per reduir la sinistralitat a les carreteres.

 

El Pla de Seguretat Viària (PSV) 2021-2023 preveu implementar avisos en panells informatius per avisar del pas de ciclistes en túnels, de la incorporació de vehicles a vies d'alta capacitat o de l'encreuament de fauna salvatge a les carreteres, la detecció de conductors sense cinturó o que usin el telèfon mòbil mitjançant càmeres intel·ligents, o l'ús de drons per avisar de retencions o incidències, entre altres.

 

[predef]nou-whatsapp-lleidadiari-646[/predef]

 

A més, es vol que els Mossos d'Esquadra facin controls d'alcoholèmia a tots els conductors que aturin, sigui pel motiu que sigui. D'aquesta manera es preveu reduir un 15% les víctimes mortals el 2023 respecte al 2021 i un 50% el 2030.

Trànsit aposta per les noves tecnologies per reduir la sinistralitat a les carreteres

Trànsit aposta per les noves tecnologies per reduir la sinistralitat a les carreteres | Mossos d'Esquadra|@mossos

 

L'objectiu de reduir un 12% els ferits greus

El pla aprovat pel Govern aquest dimarts es marca també l'objectiu de reduir un 12% els ferits greus. Contempla altres objectius concrets com reduir un 18% els infants morts, un 12% els morts atropellats, un 6% els ciclistes morts i ferits greus, un 3% els morts entre gent gran, un 6% els morts i ferits greus entre motoristes i un 6% en trajectes laborals i in itinere.

 

El director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat aquest dimecres que l'objectiu de reduir la sinistralitat i les víctimes s'ha d'aconseguir des de diverses vies, i una d'elles és l'aplicació de les noves tecnologies. Així, s'està estudiant com es pot avisar als conductors de vehicles de la presència de ciclistes en túnels, com fan Andorra i França.

 

Es podria fer amb un detector de pas a terra o un polsador que haurien de prémer els ciclistes, cosa que activaria senyals lluminosos per als conductors. La mateixa filosofia s'aplicarà a les vies on normalment creua fauna salvatge com senglars i cabirols: detectors d'infrarojos activats pels animals posarien en marxa senyals lluminosos per als vehicles.

 

Un sistema semblant es podria implementar en les incorporacions de carreteres locals a vies d'alta capacitat. El pas d'un vehicle per la via local s'avisarà per un panell lluminós als vehicles que venen per l'autovia. El primer punt on es provarà serà la C-17 a Centelles (Osona).

 

També s'utilitzaria tecnologia similar per tenir i donar més informació als conductors de l'Eix Pirinenc, inicialment al tram entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell, sobretot en moments de temporals meteorològics com grans nevades. Es posarien càmeres i radars per tenir més informació i panells informatius.

 

L'ús de drons per rebre i donar informació sobre incidències

Un altre tipus de tecnologia serà l'ús de drons per rebre i donar informació sobre incidències i retencions en vies. Els aparells voladors no portaran radars per multar excessos de velocitat, però si càmeres per informar el servei de control del trànsit. Les càmeres fixes ja instal·lades o les que s'instal·lin en el futur podrien incorporar un programari, que està provant el CTTI, per detectar passatgers que no portin el cinturó de seguretat cordat o conductors que manipulin el telèfon mòbil. Els helicòpters de Trànsit encara estan tramitant els permisos per incorporar radars.

 

A més, els Mossos d'Esquadra, que aprofitaran els peatges per situar més controls, podrien fer proves d'alcohol i drogues a tots els conductors, sigui el motiu que sigui pel qual han estat aturats. Per a les motos es preveu que puguin fer servir el futur carril BUS-VAO de la B-23 i l'actual de la C-58, i s'ampliarà la prova pilot de senyalització horitzontal del traçat en carreteres molt utilitzades els caps de setmana pels motoristes, com ja existeix prop del pantà de Foix.

 

També es vol crear un grau superior d'FP de tècnic de seguretat viària, que permetria treballar com a tècnic en un ajuntament o ser professor d'autoescola. En altres llocs de l'estat ja existeix aquesta formació i ara Trànsit i el Departament d'Educació estudien com posar-la en marxa el curs vinent 2022-2023.

 

6 milions de multes dels últims anys

Trànsit també ha analitzat 6 milions de multes dels últims anys. D'aquestes, 1,6 milions són de conductors reincidents, dels quals s'han pogut identificar 400.000 homes i només 5.000 dones. De fet, tot i que els homes representen el 57% dels conductors, representen el 60% dels accidents, el 70% de les víctimes greus i el 80% de les mortals.

 

Per això, Trànsit també es planteja la possibilitat de fer campanyes de conscienciació dirigides directament als homes. Sobre el tipus de sancions, els homes tenen set cops més multes per excés de velocitat, drogues i alcohol, mentre en les dones predominen les sancions per qüestions administratives.