La Unió Europea ha tancat tot el seu espai aeri als aparells Boieng 737 MAX 8 de la major companyia de naus aèries del món. De fet, 31 aerolínies i 15 països havien optat per suspendre temporalment l'ús del model d'avions en qüestió, arran de l'accident aeri d'aquest diumenge a Etiòpia, pel que l'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) ha ordenat finalment el tancament per precaució, tal com avança 'El País'.
Les autoritats d'aviació civil del Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia, Holanda, Bèlgica, Irlanda, Àustria, Xina, Austràlia, Malàisia, Singapur, Omán, Corea del Sud, Mongòlia i Indonèsia ja havien anunciat que cancel·laven temporalment els trajectes d'aquest model en el seu espai aeri, com a mesura preventiva. També TUI, el major 'touroperador' del món, ha anunciat que suspèn temporalment els vols de la seva flota de 15 Boeing 737 MAX 8, que operen a Regne Unit, Holanda, Bèlgica i Luxemburg.
L'EASA també ha publicat una directiva de seguretat que suspèn tots els vols comercials realitzats per operadors de tercers països cap a dins o fora de la UE dels mateixos models. En tot cas, l'agència matisa que la investigació de l'accident a càrrec de les autoritats d'Etiòpia està en curs i que per tant és «massa aviat per treure conclusions sobre la causa de l'accident».
Aquest diumenge, l'avió que feia el trajecte d'Adis Abeba fins a Nairobi, Kènia, es va accidentar provocant la mort de les 157 persones que l'ocupaven. Després de la tragèdia, la companyia va decidir suspendre l'ús del model concret que va tenir l'accident fins a nou avís, «com a mesura addicional de seguretat».
Ara la precaució s'estén a tota Europa, ja que a més, el del passat diumenge és el segon accident d'un Boeing 737 MAX 8 en només cinc mesos. A l'octubre, un aparell del mateix model, de la companyia Lion Air, es va estavellar a Indonèsia, provocant la mort dels 189 passatgers.
Actualment apareixen al registre d'aparells aeris més de 370 avions d'aquest model que avui paralitza l'espai aeri. Un 56% d'aquests no s'enlairen per decisió de les pròpies companyies aèries, que no volen arriscar-se després dels fets. Una aturada significativa, tenint en compte que en una setmana, aquest tipus d'avions realitzen més de 8.500 vols per tot el món, segons el web especialitzat en seguiment d'operacions aèries FlightRadar24.
L'Agència Federal d'Aviació dels Estats Units han informat que també adoptaran «mesures immediates» per si hi ha algun problema de seguretat en el model, que és un dels més nous de la companyia Boeing.
El cert és que l'accident de diumenge té similituds amb el que es va donar l'octubre passat amb un avió del mateix model. Tots dos van estavellar-se poc després de l'enlairament.
Més notícies: