Preocupant: El telèfon de prevenció del suïcidi a Catalunya atén 33 trucades diàries

Comparteix

La Taula de Prevenció del Suïcidi (TPRS) del 061 Salut Respon ha atès 23.000 consultes en els seus dos primers anys de vida. Ho han explicat a l’ACN responsables del servei, que han afirmat que de juny de 2023 a juny de 2024 el recurs ha rebut una mitjana diària de 33 trucades, un 16% més que en el mateix període de l’any anterior. Alhora, han apuntat que el 84% de les consultes s’han resolt telefònicament, de forma que no ha calgut activar recursos domiciliaris com ambulàncies o serveis d’emergències. El 60% dels usuaris han estat dones, tot i que també s’han detectat nombrosos usuaris joves, adolescents i persones grans. Aquesta unitat està integrada per 70 especialistes i forma part del Pla de prevenció del suïcidi de Catalunya.





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

La Taula de Prevenció del Suïcidi del 061 Salut Respon es va posar en marxa el 20 de juny de 2022 amb l’objectiu de combatre l’estigma i reduir la taxa de temptatives i mort per suïcidi en més d’un 15%. Gemma Cuartero, coordinadora d’atenció psicològica del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha destacat la importància de disposar d’un servei d’aquestes característiques i ha recordat que “cada suïcidi consumat té entre deu i vint intents previs”.

Ha detallat que aquesta unitat està integrada per un equip “multidisciplinari” que treballa 24 hores al dia els 365 dies de l’any. Disposa de 70 psiquiatres, infermers i psicòlegs que “s’encarreguen d’atendre les persones que es troben en una situació de crisi, així com familiars o d’altres individus del seu entorn que necessiten assessorament”. En aquest sentit, ha dit que els professionals identifiquen en quin punt es troba l’usuari dintre de l’espectre de la conducta suïcida i procedeixen a gestionar, de forma conjunta, l’episodi i buscar estratègies per evitar que la persona es posi en perill.

Una efectivitat del 84%

Cati Serra, cap del 061, ha recordat que es tracta d’un recurs únic a Europa, perquè l’atenció l’ofereixen sanitaris especialitzats en salut mental i perquè està integrat al sistema de salut de Catalunya. Així, ha destacat el fet que aquests professionals puguin accedir a l’historia clínica i determinar si les persones que demanen ajuda estan vinculades a serveis d’atenció primària, si prenen fàrmacs o si han patit episodis similars amb anterioritat, entre d’altres casuístiques. “Podem donar una contenció i orientació molt més endreçada i vehicular el pacient cap a la via o servei mèdic que necessiti”, ha comentat.

Ha assegurat que aquesta atenció tan centrada en la persona i el fet que qui agafa el telèfon sigui un especialista, contribueix a incrementar l’efectivitat dels servei. “En el 84% dels casos no hem hagut d’activar recursos domiciliaris ni serveis d’emergències, ni ha calgut derivar la persona a un centre sanitari”, ha comentat. En aquest mateix sentit s’ha expressat la coordinadora d’atenció psicològica del SEM, Gemma Cuartero, que ha considerat que aquest és “el valor assistencial més important de la unitat”. Alhora, han concretat que en els 16% restabt, s’ha activat una ambulància del SEM (1.024 casos) o s’ha redirigit el pacient al seu equip d’atenció primària o d’atenció especialitzada en salut mental (201 casos).

Un servei consolidat i on, sobretot, hi truquen dones, joves i persones grans

En els seus dos primers anys de vida, aquest recurs ha registrat 23.000 trucades. A més, de juny de 2023 a juny de 2024 ha rebut una mitjana diària de 33 consultes, un 16% més que en el mateix període que l’any anterior i que representen un total de 12.037. “Aquest creixement el que ens confirma és la consolidació del servei com a referent en matèria de prevenció del suïcidi”, ha considerat Serra que ha remarcat que l’increment no vol dir que aquesta mena de conductes estiguin augmentant.

Per la seva banda, Cuartero ha detallat que en el 58% dels casos les persones que truquen són dones d’entre 41 i 65 anys. Amb tot, ha apuntat que també hi ha moltes consultes protagonitzades per joves i adolescents “que pateixen malestar emocional i presenten idees de voler morir”. Així, ha explicat que se’ls ofereix “una intervenció directa amb ajuda del seu entorn”. A banda, ha afirmat que també hi ha un elevat nombre de trucades dutes a terme per persones grans que experimenten “sentiments de soledat o aïllament”.

Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.
Societat

Preocupant: El telèfon de prevenció del suïcidi a Catalunya atén 33 trucades diàries

Comparteix

La Taula de Prevenció del Suïcidi (TPRS) del 061 Salut Respon ha atès 23.000 consultes en els seus dos primers anys de vida. Ho han explicat a l’ACN responsables del servei, que han afirmat que de juny de 2023 a juny de 2024 el recurs ha rebut una mitjana diària de 33 trucades, un 16% més que en el mateix període de l’any anterior. Alhora, han apuntat que el 84% de les consultes s’han resolt telefònicament, de forma que no ha calgut activar recursos domiciliaris com ambulàncies o serveis d’emergències. El 60% dels usuaris han estat dones, tot i que també s’han detectat nombrosos usuaris joves, adolescents i persones grans. Aquesta unitat està integrada per 70 especialistes i forma part del Pla de prevenció del suïcidi de Catalunya.





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

La Taula de Prevenció del Suïcidi del 061 Salut Respon es va posar en marxa el 20 de juny de 2022 amb l’objectiu de combatre l’estigma i reduir la taxa de temptatives i mort per suïcidi en més d’un 15%. Gemma Cuartero, coordinadora d’atenció psicològica del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha destacat la importància de disposar d’un servei d’aquestes característiques i ha recordat que “cada suïcidi consumat té entre deu i vint intents previs”.

Ha detallat que aquesta unitat està integrada per un equip “multidisciplinari” que treballa 24 hores al dia els 365 dies de l’any. Disposa de 70 psiquiatres, infermers i psicòlegs que “s’encarreguen d’atendre les persones que es troben en una situació de crisi, així com familiars o d’altres individus del seu entorn que necessiten assessorament”. En aquest sentit, ha dit que els professionals identifiquen en quin punt es troba l’usuari dintre de l’espectre de la conducta suïcida i procedeixen a gestionar, de forma conjunta, l’episodi i buscar estratègies per evitar que la persona es posi en perill.

Una efectivitat del 84%

Cati Serra, cap del 061, ha recordat que es tracta d’un recurs únic a Europa, perquè l’atenció l’ofereixen sanitaris especialitzats en salut mental i perquè està integrat al sistema de salut de Catalunya. Així, ha destacat el fet que aquests professionals puguin accedir a l’historia clínica i determinar si les persones que demanen ajuda estan vinculades a serveis d’atenció primària, si prenen fàrmacs o si han patit episodis similars amb anterioritat, entre d’altres casuístiques. “Podem donar una contenció i orientació molt més endreçada i vehicular el pacient cap a la via o servei mèdic que necessiti”, ha comentat.

Ha assegurat que aquesta atenció tan centrada en la persona i el fet que qui agafa el telèfon sigui un especialista, contribueix a incrementar l’efectivitat dels servei. “En el 84% dels casos no hem hagut d’activar recursos domiciliaris ni serveis d’emergències, ni ha calgut derivar la persona a un centre sanitari”, ha comentat. En aquest mateix sentit s’ha expressat la coordinadora d’atenció psicològica del SEM, Gemma Cuartero, que ha considerat que aquest és “el valor assistencial més important de la unitat”. Alhora, han concretat que en els 16% restabt, s’ha activat una ambulància del SEM (1.024 casos) o s’ha redirigit el pacient al seu equip d’atenció primària o d’atenció especialitzada en salut mental (201 casos).

Un servei consolidat i on, sobretot, hi truquen dones, joves i persones grans

En els seus dos primers anys de vida, aquest recurs ha registrat 23.000 trucades. A més, de juny de 2023 a juny de 2024 ha rebut una mitjana diària de 33 consultes, un 16% més que en el mateix període que l’any anterior i que representen un total de 12.037. “Aquest creixement el que ens confirma és la consolidació del servei com a referent en matèria de prevenció del suïcidi”, ha considerat Serra que ha remarcat que l’increment no vol dir que aquesta mena de conductes estiguin augmentant.

Per la seva banda, Cuartero ha detallat que en el 58% dels casos les persones que truquen són dones d’entre 41 i 65 anys. Amb tot, ha apuntat que també hi ha moltes consultes protagonitzades per joves i adolescents “que pateixen malestar emocional i presenten idees de voler morir”. Així, ha explicat que se’ls ofereix “una intervenció directa amb ajuda del seu entorn”. A banda, ha afirmat que també hi ha un elevat nombre de trucades dutes a terme per persones grans que experimenten “sentiments de soledat o aïllament”.

Els efectes col·laterals de la calor al món: Moren centenars d’infants a l’any
Els hotels catalans tanquen el millor juny de la història

Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.