L’Espai Orfeó consolida el nou cicle, CLÀSSICA OBERTA en format cafè concert, amb el qual la Fundació Orfeó Lleidatà vol seguir reinventant els concerts de música clàssica per fer-la més accessible i obrir-la a tot el públic.
Tots els concerts comptaran amb la conducció del músic i professor Mario Peña y Lillo, qui dinamitzarà els concerts generant diàleg entre músics i públic per a que l’experiència sigui més propera i accessible al gran públic. Les propostes musicals estan pensades perquè qualsevol persona pugui gaudir de l’experiència, apostant per la diversitat d’estils, èpoques i intèrprets.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
CLÀSSICA & FUNDACIÓ HORITZONS 2050
CLÀSSICA OBERTA és una aposta innovadora que es consolida gràcies al suport especial de la Fundació Horitzons 2050, entitat privada que té com a objecte el foment del debat sobre el present i el futur de les terres de Ponent en els àmbits econòmic, social, cultural i patrimonial, així com la promoció i realització d’activitats culturals d’ampli espectre en l’àmbit de les humanitats, sempre inserides en el conjunt de la catalanitat.
CLÀSSICA & NOUS GRANS INTÈRPRETS
CLÀSSICA OBERTA fa una aposta per posar en valor nous talents i intèrprets de reconegut prestigi nacional i internacional gràcies a la nova aliança amb Joventuts Musicals de Catalunya, que juntament amb l’Escola Superior de Música de Catalunya, permeten ampliar el cicle a quatre concerts, a més d’una conferència gràcies a la col·laboració dels Amics de l’Òpera de Lleida.
CLÀSSICA & NOU PÚBLIC
ELS COLORS DE LA GUITARRA, amb la guardonada guitarrista alemanya Nora Buschmann, obrirà el cicle el dissabte 19 d’octubre a les 20h a l’Espai Orfeó, amb grans obres i autors de la guitarra espanyola i llatinoamericana. Els preus dels concerts són: General: 10 € / Reduïda: 8 €, Carnet Jove: gratuït. Enguany, amb un nou abonament pels 4 concerts: 30 €.
CLÀSSICA OBERTA. PROGRAMACIÓ OCTUBRE-DESEMBRE 2024
Dissabte 19 d’octubre de 2024, 20:00
NORA BUSCHMANN, ELS COLORS DE LA GUITARRA
Espai Orfeó (10 € / 8 €)
PROGRAMA
Campanas del Alba, EDUARDO SAINZ DE LA MAZA / Zapateado, REGINO SAINZ DE LA MAZA / En los trigales, JOAQUÍN RODRIGO / Canción del Fuego Fatuo, MANUEL DE FALLA / Las tres morillas, versió de FEDERICO GARCÍA LORCA / El Testament d’Amèlia, versió de MIQUEL LLOBET / Vals Op 8 Nº4, AGUSTÍN BARRIOS / Mazurka Choro & Preludio Nr 1, / Adios a los cien cuervos, A los Tilingos, La Nora de Berlín, Duendes mulatos, CARLOS MOSCARDINI / Eterna saudade, DILERMANDO REIS / Baiâo, CARLOS AGUIRRE
La guardonada guitarrista alemanya realitzarà una interessant selecció de música guitarrística espanyola i llatinoamericana, passant per autors com a Rodrigo, de Falla, Llobet, Villalobos, Barrios. També obrirà noves portes, incloent-hi obres de compositors actuals com a Carlos Moscardini i Carlo Domeniconi. Nora Buschmann és una intèrpret habitual en festivals de primer nivell, realitzant concerts i impartint classes magistrals.
NORA BUSCHMANN, GUITARRA
Una de les virtuts més grans de la guitarrista Nora Buschmann és submergir-se en la música d’un país i interpretar-la amb el seu gran virtuosisme i lúdica empatia. Densa i intensa, elegant i cultivada, rica en matisos i dinàmica impressionant, amb un patró sonor inigualable, la vetllada promet un viatge fascinant per diferents cultures de les sis cordes d’una guitarra que va arribar des d’Espanya a Sud-amèrica, on va desenvolupar un ric mosaic de colors.
Nascuda a Berlín, va iniciar la seva formació artística de la mà de Prof. Monika i Jürgen Rost a l’escola de música Franz Liszt de Weimar. Posteriorment, va continuar els seus estudis a la Universitat de Música de Colònia amb Prof. Hubert Kaeppel. Ha guanyat diversos concursos nacionals i internacionals. Com a intèrpret ha estat convidada a festivals de prestigi a Europa, Turquia i Amèrica del sud, on ha impartit classes magistrals i ha participat com a jurat. Ha viscut a Grècia i Argentina, on s’ha dedicat a la docència i al coneixement de les músiques tradicionals respectives. Entre 2015 i 2020 va ser professora de la Universitat de Música Carl Maria von Weber de Dresden i durant una dècada a la Universitat de Rostock impartint classes de Grau superior i Master. Ha enregistrat cinc discs amb excel·lents crítiques amb música de Grècia, Turquia, Argentina, Paraguai, Brasil i composicions dedicades expressament a ella. Toca de forma habitual amb altres músics com Carlo Domeniconi, Quique Sinesi o Agustina Luna. El seu repertori inclou autors clàssics i contemporanis, combinant música de diferents tradicions i regions.
Diumenge 27 d’octubre de 2024, 19:00
VIOLETA ALARCÓN, SOPRANO & ESTHER VILAR, PIANO
Espai Orfeó (10 € / 8 €)
PROGRAMA
Alessandro Scarlatti: «Le violette» de l’òpera Pirro e Demetrio / Toglietemi la vita ancor / Giulio Caccini: Amarilli, mia bella / Franz Liszt: «Pace non trovo», de Tres Sonets de Petrarca / Claude Debussy: Sarabande (obra per a piano) / «Air de Lia», de la cantata L’Enfant prodigue / Gabriel Fauré: «Clair de lune», de 2 Mélodies, Op. 46 núm. 2 / «Notre amour», de 3 Mélodies, Op. 23 núm. 2 / Maurice Ravel: «Kaddish», de Deux melodies hébraïques / Frederic Mompou: Cantar del alma / Manuel García Morante: Muntanyes del Canigó / El mariner / Xavier Montsalvatge: «Punto de habanera», de Cinco canciones negras / Joaquim Salvat: Cançó de capvespre / Eduard Toldrà: «Madre, unos ojuelos vi», de Seis canciones castellanas / Jesús Guridi: «No quiero tus avellanas», de Seis canciones castellanas / Enric Granados: «Valses núms. 1-2», de Valses poéticos (obra per a piano) / «La maja y el ruiseñor», de Goyescas / «Gracia mía», de Canciones amatorias
Amb aquest programa, Violeta Alarcón vol retre homenatge a la seva professora de cant, la soprano Carmen Bustamante, qui, a més de pedagoga, ha estat una cantant admirada per molts compositors que li han confiat l’estrena de les seves obres. El programa vol fer un retrat fidel de la seva personalitat artística a través d’una selecció de les obres que han marcat i definit la seva carrera, així com de les peces que la mateixa soprano ha triat com preferides i imprescindibles.
VIOLETA ALARCÓN, SOPRANO
VIOLETA ALARCÓN va néixer a Barcelona el 1994. Va començar a estudiar piano quan tenia 7 anys i va cursar el grau superior de cant en el Conservatori del Liceu amb una beca de la Fundació de Música Ferrer-Salat sota el mestratge de Carmen Bustamante. Posteriorment, amplià la seva formació amb el màster de Lied Victoria dels Àngels a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).
El 2018 va fer el seu debut operístic en el rol d’Elisabeth de Tannhäuser a l’Opéra-Studio de Ginebra i el 2019 interpretà el paper de Mimi de La Bohème a l’Atlàntida de Vic i al Palau de la Música Catalana. Ha actuat en diversos festivals de Catalunya, entre els quals destaquen el LIFE Victoria i la Schubertíada de Vilabertran. El 2023 ha guanyat el segon premi en el Concurs Joventuts Musicals d’Espanya, ha rebut el Primer Premi ex aequo en l’11è Concurs Internacional Germans Pla – Ciutat de Balaguer. El maig de 2024 debuta el rol de Liù en l’òpera Turandot de la temporada d’Òpera a Catalunya.
ESTHER VILAR, PIANO
ESTHER VILAR s’inicia en els estudis de piano quan té 5 anys a l’Escola Luthier d’Arts Musicals. Ha estudiat a l’Escola Superior de Música de Catalunya i ha ampliat la seva formació amb Daniel Ligorio i ha aprofundit l’estudi del Lied amb Alan Branch.
Dissabte 19 de novembre de 2024, 20:00
DUEL DE TRIOS
Espai Orfeó (10 € / 8 €)
PROGRAMA
- Trio en La menor, op 114
- Johannes Brahms.
- Trio No. 2 en si menor, Op. 76
- Joaquín Turina
- Trio No. 1 en do menor, Op. 8
- Dimitri Xostakóvitx
ZOE GUERRA, PIANO / SERGIO FERRER, CLARINET / CARLA ARTIGAU, VIOLONCEL
LAURA NICOLÁS, VIOLÍ / ALBA MORROS, VIOLONCEL / IVAN CARPINTERO, PIANO
Alumnes de Màster i Grau Superior de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC)
Ens trobem davant de dos trios amb un fort sentit d’identitat nacional, un a través de la integració del folklore espanyol i l’altre de la influència de la música russa.
El Trio No. 2 en si menor, Op. 76, de Joaquín Turina, va ser compost el 1933. En aquesta obra Turina infon les característiques essencials del folklore andalús, amb els seus ritmes vibrants i melodies apassionades. L’obra consta de tres moviments: “Lento – Andante mosso”, “Molto vivace”, i “Lento – Allegretto”, cada un mantenint i variant motius dels altres moviments. La influència del seu mentor, Isaac Albéniz, és evident en la rica paleta de colors harmònica i la complexitat rítmica. Aquest trio, per tant, és un excel·lent exemple de l’estil nacionalista espanyol, que combina la sofisticació europea amb el sabor distintiu de la península ibèrica.
El Trio No. 1 en do menor, Op. 8, de Dimitri Xostakóvitx és una obra primerenca del compositor rus, escrita el 1923 quan tenia només 17 anys. Malgrat la seva joventut, Shostakovich demostra una maduresa sorprenent i una habilitat tècnica impressionant. El trio es caracteritza pel seu lirisme melancòlic i els seus contrastos dramàtics. La seva estructura d’un sol moviment està plena de tensió i emoció, anticipant l’estil expressiu i personal que marcaria la seva carrera posterior. L’obra és un reflex de la seva època, amb un rerefons de la turbulència social i política de la Rússia post-revolucionària, i mostra influències de compositors com Txaikovski i Skrjabin.
Diumenge 1 de desembre de 2024, 19:00
VESTIGIUM
EL MITE D’APOL·LO I MÀRSIAS: UN RELAT SENSE PARAULES
Espai Orfeó (10 € / 8 €)
VESTIGIUM – | Joventuts Musicals de Catalunya
Concurs de Joventuts Musicals d’Espanya (Primer premi en la modalitat de música antiga 2023)
ELIOT XAQUÍN DIOS MARTÍNEZ, CLAVECÍ
ANDRÉS GARCÍA FRAILE, VIOLA DE GAMBA
ANA FERNÁNDEZ ANGUITA, TRAVERSO
PROGRAMA
Eliot X. Dios: Obertura del Parnaso / Carl Philipp Emanuel Bach: Sonata per a flauta i clavecí obbligato en Do major Wq. 87, H. 515: Andantino / Fantasia per a clavecí en Do major H.284 (selecció) / Georg Philipp Telemann: Sonata per a viola de gamba sola en Re major TWV 40:D1: Recitatiu / C. P. E. Bach: Fantasia per a clavecí en Do major H.284 (selecció) / Ludwig Christian Hesse: Sonata per a viola de gamba i clavecí obbligato en Re major D-B, Am.B. 585: Poco adagio / *Reinhard Keiser: «Kann dich mein Arm umschliessen», ària de l’òpera Octavia / *Johann Gottlieb Janitsch: Trio sonata en Sol major IJJ 31 (moviment II) / J. S. Bach: Trio sonata en Sol major BWV 1027: Allegro moderato / *Johann Joseph Fux: Trio sonata en Sol major K340: Adagio / G. P. Telemann: Trio sonata en Sol menor TWV 42:g7: Allegro assai / C. P. E. Bach: Sonata per a flauta en Sol major H 550: Andante / J. S. Bach: Trio sonata en Re major BWV 1028: Andante i Allegro / G. P. Telemann: Trio sonata en Sol menor TWV 42:g7: Siciliana / *C. P. E. Bach: Fantasia per a teclat en Do major H.284 / *J. J. Fux: Trio sonata en Sol major K340: Allegro
* Arranjaments de Vestigium Ensemble
Des dels temps de la Grècia clàssica, les muses es concebien com les deïtats instigadores de la imaginació i la creació artística. Vivien amb Apol·lo al Parnàs, la muntanya on els artistes i els poetes viatjaven a la recerca d’inspiració. No totes les visites eren pacífiques, com explica el mite de Màrsias el sàtir, que era un virtuós de l’aulos, una mena d’oboè doble, i que va reptar Apol·lo a un concurs musical en el qual el guanyador seria qui manaria i el vençut seria sotmès a la voluntat de l’altre. Apol·lo, commogut per l’entusiasme del sàtir, accepta el concurs i ofereix a les muses ser el jurat. Aquest concert, centrat en compositors de l’Alemanya il·lustrada, és una selecció d’obres de cambra, arranjaments, àries d’òpera i composicions inèdites en estil Sturm und Drang, que posa banda sonora al repte entre Màrsias i Apol·lo. La narració, purament musical, utilitza els instruments com a personatges, les harmonies com a emocions, les melodies com a converses i el ritme com a representació del ball de les muses en moments d’alegria. En aquest concert el so explica la història, i la imaginació fa la resta.
VESTIGIUM
VESTIGIUM és un ensemble compost per tres músics espanyols establerts a Suïssa. El seu principal objectiu és la interpretació històrica de la música antiga d’una forma original, personal i atractiva per al públic. Recentment, han participat en el Festival de Música Antiga d’Úbeda i Baeza, en el Fringe Festival d’Utrecht, en l’International Young Artists’ Presentation d’Anvers, i en el festival Rosa do Mundo – Música Antiga em Portimão (Portugal). El 2023 van guanyar el primer premi en la categoria de Música Antiga del concurs de Joventuts Musicals d’Espanya i també van ser guardonats amb tres premis especials. Com a conjunt, han rebut formació i assessorament de prestigiosos músics com ara Anna Besson, Andrea Marcon, Peter Van Heyghen i Raquel Andueza.