Estàs esperant un paquet important. Has comprovat que està “en repartiment”, però passen les hores i ningú truca a la porta. Torna a mirar el seguiment i hi trobes el temut missatge: “paquet no lliurat per destinatari absent”. No t’has mogut de casa, ningú t’ha trucat… i et preguntes què ha passat. Aquesta situació, tan comuna com frustrant, s’ha convertit en un problema habitual per als consumidors.
Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), aquest tipus d’incidències s’han disparat. “És un problema que ens preocupa. És bastant habitual que no entreguin un paquet i diguin que el client no era a casa”, explica Manuel Vivas, portaveu de l’entitat. Només en els darrers dos mesos, l’OCU ha rebut 14 reclamacions relacionades amb falses absències. Entre les empreses més esmentades hi ha Correos Express, però també SEUR, MRW, GLS i altres grans operadors de missatgeria.
Un sector saturat pel boom del comerç en línia
L’augment del comerç electrònic n’és el principal responsable. Durant la pandèmia, les compres per Internet es van disparar, i la tendència no ha fet més que créixer. Segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), només en el primer trimestre d’aquest any el comerç online ha crescut un 18,2%, superant els 25.700 milions d’euros de facturació i més de 474 milions de transaccions.
Aquesta explosió ha provocat que el volum de paquets enviats arribi a rècords històrics. El Informe Anual del Sector Postal 2024 assenyala que s’han gestionat més de 1.216 milions d’enviaments, la majoria de menys de 2 kg. Tot i això, la pressió per complir terminis i costos baixos ha creat condicions laborals molt dures per als repartidors.
Repartidors sobrecarregats i pressió per lliurar
Segons la ETT Synergie, un repartidor cobra entre 1.200 i 1.750 euros bruts mensuals, però molts treballen com a autònoms, cobrant entre 0,75 i 1,50 euros per paquet. Aquesta precarietat explica pràctiques com la “trampa” de marcar una entrega com a “absent”. “Si tens massa paquets i poc temps, marques ‘incidència’ i el deixes per a l’endemà”, confessa un repartidor en un reportatge d’El Faro de Vigo.
Les empreses poden comprovar si el treballador ha passat o no per la zona, ja que les aplicacions de repartiment inclouen geolocalització, i les sancions poden arribar als 40 euros, una xifra que suposa mig sou diari per a molts conductors.
Què fer si et marquen com absent?
En la majoria de casos, el client ha d’anar a recollir el paquet a la delegació de l’empresa. Es pot reclamar el cost del desplaçament, tot i que, segons Vivas, “molta gent no ho fa perquè l’esforç no compensa”. A més, cal saber que la reclamació s’ha de dirigir a l’empresa on s’ha fet la compra, no a la de repartiment. És a dir, si compres a Amazon i el paquet no arriba per culpa de Seur, la que ha de respondre és Amazon.
Des de la OCU insisteixen que la clau és denunciar i reclamar per fer visible un problema que afecta milers de consumidors. En un context de lliuraments massius i pressió laboral, les falses absències són el reflex d’un sistema desbordat que, massa sovint, fa pagar el preu al client final.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







