Les festes de Nadal són sinònim de celebracions, àpats abundants i petits excessos gastronòmics. Durant aquestes dates, molts aliments que no solen tenir presència habitual a la taula passen a ser protagonistes. Un dels productes més consumits és el marisc, que s’adapta a tots els pressupostos i gustos: des de musclos fins a ostres, escamarlans o carabiners. Tot i això, si hi ha un producte que gairebé mai falta als dinars i sopars de Nadal, aquest és la gamba.
Les gambes es poden preparar de moltes maneres diferents. Es poden bullir, fer a la planxa amb un punt de sal o incorporar-les a plats més elaborats com còctels, salpicons de marisc o alvocats farcits. Malgrat aquesta varietat, la manera més habitual de consumir-les continua sent la més tradicional. Pelar-les amb les mans, menjar-ne la carn i, sovint, xuclar-ne el cap per aprofitar tots els sucs.
El cadmi és un element que es troba de manera natural al medi ambient
Aquest últim gest, però, no està del tot recomanat pels experts en salut alimentària. El motiu és la possible presència de cadmi a les gambes, un metall pesant que s’acumula principalment al cap del crustaci. El cadmi és un element que es troba de manera natural al medi ambient, però també prové de fonts d’origen humà, com ara la crema de combustibles o l’ús de fertilitzants amb un alt contingut d’aquest metall.
El problema del cadmi és que l’organisme humà l’absorbeix amb dificultat i tendeix a acumular-lo, sobretot al fetge i als ronyons. Amb el pas del temps, una exposició continuada pot provocar disfuncions renals, insuficiència renal i, en els casos més greus, incrementar el risc de desenvolupar determinats tipus de càncer.
Segons explica el catedràtic de Radiologia i Medicina Física de la Universitat de Granada i autor del llibre 80 recomanacions per evitar els tòxics, Nicolás Olea, “les gambes són una font important d’exposició al cadmi”. Aquesta advertència ja va ser recollida per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) l’any 2019 i continua plenament vigent.
El cadmi no prové de residus domèstics com les piles
Olea destaca que el cadmi no prové de residus domèstics com les piles, sinó principalment de la contaminació de les aigües superficials per fertilitzants rics en aquest metall, que s’utilitzen i es distribueixen a gran escala. “El cadmi passa de l’aigua al marisc i del marisc a casa teva”, resumeix l’expert.
Tot i això, els nivells de cadmi poden variar segons la zona de captura i el tipus de gamba. Per aquest motiu, es recomana evitar xuclar el cap de les gambes especialment en infants petits i dones embarassades. En la resta de la població, la clau és la moderació: un consum puntual durant el Nadal no suposa un risc greu, sempre que no es converteixi en un hàbit habitual.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







