Societat

Famílies: Alerten que a l’estiu milers d’infants es passen hores sols amb el mòbil

Comparteix

L’ONG d’infància i educació Educo adverteix que més de 375.000 infants de 6 a 13 anys a l’Estat, un 10% del total, passen hores sols amb el mòbil, i alerta d’un estiu ’empantallat’. I és que prop del 40% de les famílies admeten que els fills estan més exposats a pantalles durant l’estiu. El principal motiu és que durant les vacances escolars passen hores del dia sols perquè pares i mares no els poden acompanyar, ja sigui per manca de recursos econòmics, de temps o de xarxes familiars. “Durant l’estiu, la situació s’agreuja, ja que la manca d’activitats i acompanyament multiplica les hores d’exposició a les pantalles”, explica Guiomar Todó, directora general adjunta d’Educo.



 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

De cara a aquests mesos, Educo reivindica el valor dels casals i les colònies com a espais protectors alternatius a les pantalles i els defensa com una “necessitat”. Així, des de l’organització insisteixen que les administracions públiques han d’assegurar durant l’estiu almenys quinze dies d’activitats d’oci educatiu, “clau” per al desenvolupament integral de la infància.

Primer mòbil amb 9 anys

L’informe revela que els infants reben el primer mòbil smartphone amb només 9 anys i 10 mesos, mentre que les claus de casa arriben un any i mig després, complerts els 11 anys i un mes. Segons Educo, el mòbil es converteix per a moltes famílies en la manera de “controlar” els fills quan estan sols, coincidint moltes vegades amb el pas de primària a secundària. Amb 10 anys, el 60% ja té mòbil, xifra que ascendeix al 93% en complir els 13.

Segons l’enquesta d’Educo, al voltant del 40% de pares i mares afirma que els seus fills estan “més” o “molt més” exposats a pantalles a l’estiu. La resta de l’any, l’enquesta revela que només amb el telèfon intel·ligent passen 2 hores i 35 min al dia, arribant a les 3 hores de mitjana diària el cap de setmana, amb un ús simultani de diversos dispositius la qual cosa eleva el temps total d’exposició a pantalles. El 62,2% de les mares i pares enquestats afirma que els seus fills usen pantalles per a tasques escolars, però més del 50% reconeix també el seu ús per veure sèries, jugar en línia o xatejar, moltes vegades fins ben entrada la nit.

“Infraprotecció” digital

L’informe també recull que menys de la meitat de les famílies, un 42,9%, utilitza sistemes digitals de control parental, i un 35,6% estableix acords verbals o escrits. Un 20,8% no aplica cap restricció, i un 8,3% s’ho ha plantejat, però no sap com fer-ho. “Estem criant una generació en què l’autonomia ve sense acompanyament, sense orientació ni suport”, assenyala Guiomar Todó, directora general adjunta d’Educo, que alerta de la “infraprotecció” al món digital. Educo insisteix, en aquest sentit, en la importància d’acompanyar les famílies, ja que a moltes els manca informació, però també els manca xarxa, suport i temps. “Hi ha milers de nenes i nens que estan sent modelats per una tecnologia que no els demana permís”, diu Todó. A més, l’ONG insisteix en la necessitat d’una educació protectora, ja que “no es tracta de prohibir sinó d’educar i acompanyar tots els actors implicats”. En aquest context, Educo reclama que s’aprovi la Llei per a la Protecció de Menors en Entorns Digitals que posi límits, entre altres coses, a les empreses tecnològiques.




Percepció sobre l’impacte de les pantalles

Una de les troballes més rellevants de l’informe, segons destaca Educo, és la bretxa entre allò que perceben els pares i mares i allò que alerten alguns especialistes i entitats. “Només un 36% de mares i pares veuen relació clara entre ús de pantalles i problemes de son, i només un 33% reconeixen l’enllaç amb l’ansietat, l’estrès o la depressió”, apunten. A més, menys de la meitat de les famílies enquestades (el 43,4%) consideren que l’atenció i la concentració resulten afectades, i només el 35,3% està d’acord que perjudica el rendiment escolar.

Per contra, algunes entitats socials denuncien els efectes d’aquesta sobreexposició. Des de l’Associació Barró de Madrid, per exemple, llancen una advertència clara: “Per desgràcia, és molt comú el cas de nois i noies de 9 o 10 anys que es queden jugant a la Play o amb el TikTok fins a la matinada. Es nota quan el nen o la nena ha dormit poc: no atenen, estan més dispersos, més enfadats”. Des de l’entitat Farrah de Gran Canària assenyalen que la sobreexposició afecta, a més del descans, la capacitat d’atenció i autoregulació.

D’altra banda, gairebé un 40% de famílies no percep una relació directa entre l’ús de pantalles i la sensació de solitud no desitjada o l’aïllament social i prop de la meitat de les famílies enquestades (45,9 %) no considera que hi hagi una relació rellevant entre l’ús de pantalles i el fet de patir alguna situació d’assetjament. Tot i això, Educo alerta que s’ha detectat que les pantalles han ampliat l’extensió i la intensitat de diferents tipus de violència contra la infància, generant “un solapament entre assetjament escolar i ciberassetjament”.

Preocupant: Els alumnes de 4t d’ESO, suspesos en anglès, matemàtiques i ciència
T’interessa: Salut dona consells per a un estiu segur amb ‘L’ABC de la calor’

Últimes Noticies

També et pot interessar

Famílies: Alerten que a l’estiu milers d’infants es passen hores sols amb el mòbil

Comparteix

L’ONG d’infància i educació Educo adverteix que més de 375.000 infants de 6 a 13 anys a l’Estat, un 10% del total, passen hores sols amb el mòbil, i alerta d’un estiu ’empantallat’. I és que prop del 40% de les famílies admeten que els fills estan més exposats a pantalles durant l’estiu. El principal motiu és que durant les vacances escolars passen hores del dia sols perquè pares i mares no els poden acompanyar, ja sigui per manca de recursos econòmics, de temps o de xarxes familiars. “Durant l’estiu, la situació s’agreuja, ja que la manca d’activitats i acompanyament multiplica les hores d’exposició a les pantalles”, explica Guiomar Todó, directora general adjunta d’Educo.



 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

De cara a aquests mesos, Educo reivindica el valor dels casals i les colònies com a espais protectors alternatius a les pantalles i els defensa com una “necessitat”. Així, des de l’organització insisteixen que les administracions públiques han d’assegurar durant l’estiu almenys quinze dies d’activitats d’oci educatiu, “clau” per al desenvolupament integral de la infància.

Primer mòbil amb 9 anys

L’informe revela que els infants reben el primer mòbil smartphone amb només 9 anys i 10 mesos, mentre que les claus de casa arriben un any i mig després, complerts els 11 anys i un mes. Segons Educo, el mòbil es converteix per a moltes famílies en la manera de “controlar” els fills quan estan sols, coincidint moltes vegades amb el pas de primària a secundària. Amb 10 anys, el 60% ja té mòbil, xifra que ascendeix al 93% en complir els 13.

Segons l’enquesta d’Educo, al voltant del 40% de pares i mares afirma que els seus fills estan “més” o “molt més” exposats a pantalles a l’estiu. La resta de l’any, l’enquesta revela que només amb el telèfon intel·ligent passen 2 hores i 35 min al dia, arribant a les 3 hores de mitjana diària el cap de setmana, amb un ús simultani de diversos dispositius la qual cosa eleva el temps total d’exposició a pantalles. El 62,2% de les mares i pares enquestats afirma que els seus fills usen pantalles per a tasques escolars, però més del 50% reconeix també el seu ús per veure sèries, jugar en línia o xatejar, moltes vegades fins ben entrada la nit.

“Infraprotecció” digital

L’informe també recull que menys de la meitat de les famílies, un 42,9%, utilitza sistemes digitals de control parental, i un 35,6% estableix acords verbals o escrits. Un 20,8% no aplica cap restricció, i un 8,3% s’ho ha plantejat, però no sap com fer-ho. “Estem criant una generació en què l’autonomia ve sense acompanyament, sense orientació ni suport”, assenyala Guiomar Todó, directora general adjunta d’Educo, que alerta de la “infraprotecció” al món digital. Educo insisteix, en aquest sentit, en la importància d’acompanyar les famílies, ja que a moltes els manca informació, però també els manca xarxa, suport i temps. “Hi ha milers de nenes i nens que estan sent modelats per una tecnologia que no els demana permís”, diu Todó. A més, l’ONG insisteix en la necessitat d’una educació protectora, ja que “no es tracta de prohibir sinó d’educar i acompanyar tots els actors implicats”. En aquest context, Educo reclama que s’aprovi la Llei per a la Protecció de Menors en Entorns Digitals que posi límits, entre altres coses, a les empreses tecnològiques.




Percepció sobre l’impacte de les pantalles

Una de les troballes més rellevants de l’informe, segons destaca Educo, és la bretxa entre allò que perceben els pares i mares i allò que alerten alguns especialistes i entitats. “Només un 36% de mares i pares veuen relació clara entre ús de pantalles i problemes de son, i només un 33% reconeixen l’enllaç amb l’ansietat, l’estrès o la depressió”, apunten. A més, menys de la meitat de les famílies enquestades (el 43,4%) consideren que l’atenció i la concentració resulten afectades, i només el 35,3% està d’acord que perjudica el rendiment escolar.

Per contra, algunes entitats socials denuncien els efectes d’aquesta sobreexposició. Des de l’Associació Barró de Madrid, per exemple, llancen una advertència clara: “Per desgràcia, és molt comú el cas de nois i noies de 9 o 10 anys que es queden jugant a la Play o amb el TikTok fins a la matinada. Es nota quan el nen o la nena ha dormit poc: no atenen, estan més dispersos, més enfadats”. Des de l’entitat Farrah de Gran Canària assenyalen que la sobreexposició afecta, a més del descans, la capacitat d’atenció i autoregulació.

D’altra banda, gairebé un 40% de famílies no percep una relació directa entre l’ús de pantalles i la sensació de solitud no desitjada o l’aïllament social i prop de la meitat de les famílies enquestades (45,9 %) no considera que hi hagi una relació rellevant entre l’ús de pantalles i el fet de patir alguna situació d’assetjament. Tot i això, Educo alerta que s’ha detectat que les pantalles han ampliat l’extensió i la intensitat de diferents tipus de violència contra la infància, generant “un solapament entre assetjament escolar i ciberassetjament”.

Últimes Noticies

També et pot interessar